W piątek otworzono oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełmca czyli niespełna 1,5-kilometrowego łącznika obwodnic Nowego Sącza – północnej i zachodniej. Wpłynęły dwie propozycje, które niemal dwukrotnie przekraczają założony budżet zamawiającego – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.
GDDKiA poszukuje wykonawcy fragmentu drogi krajowej nr 28 pomiędzy rondem na ul. Marcinkowickiej w Chełmcu a rondem na granicy Biczyc Dolnych i Chełmca. Obwodnica ma być drogą jednojezdniową (2×3,5 m) klasy technicznej GP. Przetarg obejmuje także wykonanie całej niezbędnej infrastruktury towarzyszącej inwestycji.
W przetargu wpłynęły dwie oferty. Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe/Strabag zaproponowało niespełna 55,2 mln zł. Konsorcjum Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego „Limdrog” z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym „IMB-Podbeskidzie” oferuje 56,8 mln zł. Oba konsorcja proponują przedłużenie terminu gwarancji na wybrane elementy o 5 lat.
GDDKiA poinformowała, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 32,6 mln zł. Oznacza to, że jeśli zamawiający nie zdobędzie dodatkowych środków (co wydaje się mało prawdopodobne) to przetarg zostanie unieważniony.
Wyczekiwany przez kierowców i mieszkańców łącznik obwodnic Nowego Sącza znalazł się już w 2014 roku w tzw. Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski (z dofinansowaniem w wysokości 30 mln zł). Potem jego budowa (jako obwodnica Nowego Sącza i Chełmca) znalazła się w ogłoszonym 26 sierpnia 2015 Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025). Lata realizacji łącznika według rządowego dokumentu to 2017 – 2020.
Koniec roku 2020 był w ostatnich latach wielokrotnie podawany jako maksymalny termin zakończenia tej inwestycji. Deklarowała go zarówno GDDKiA jak i politycy różnego szczebla, obiecujący nawet przyspieszenie budowy. Teraz i ten termin wydaje się nierealny – w dokumentacji przetargowej czas realizacji przedsięwzięcia określony jest na maksymalnie 29 miesięcy.
(JO)


![Decyzja środowiskowa dla przebudowy DK75 (Sądeczanki) w części uchylona i w części utrzymana [AKTUALIZACJA] GDOŚ uchylenie w części decyzji środowiskowej dla Sądeczanki](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/gdos_uchylenie_sadecznka-100x75.jpg)
![Pierwszy odcinek modernizowanej linii kolejowej 104 gotowy. [Rabka Zaryte odjazdy pociągów] Uroczysty przejazd pociągiem retro do Rabki Zaryte z okazji wznowienia połączeń](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/uroczysty_przejazd_pociagiem_retro_do_Rabki_Zaryte-100x75.jpg)
