
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie ogłosił rozpoczęcie przyjmowania kolejnych wniosków i uwag do raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w związku z trwającym od września 2021 roku postępowaniem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie i przebudowie DK75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, odcinek II od Brzeska na włączeniu do DK75 do Nowego Sącza”. Z dokumentacją sprawy można zapoznać się do 1 sierpnia br. i do tego czasu każdy może wnieść swoje uwagi. Zostaną one rozpatrzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie w toku postępowania. Odniesienie się do nich będzie miało miejsce w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem powszechnie nazywana jest Sądeczanką. W zależności od wybranego wariantu ma mieć około 50 km długości (po nowym oraz istniejącym śladzie DK75). Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). Pierwsze prace projektowe rozpoczęto w 2016 roku. Od trzech lat trwa żmudna procedura uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jest niezbędna m.in. do uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji oraz określenie wytycznych dla projektu budowlanego. Więcej o tym pisaliśmy kilka miesięcy temu Decyzja środowiskowa dla „Sądeczanki” wciąż nie wiadomo kiedy. Trwa dodatkowa ocena RDOŚ
Rozpoczęte 3 lipca br. przez RDOŚ konsultacje wynikają z przepisów. Mówią one, że „przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko”.
Zgodnie z analizą wielo-kryterialną do decyzji środowiskowej GDDKiA, która przygotowuje inwestycję, wskazała ostatecznie trzy warianty przebiegu Sądeczanki. GDDKiA preferuje tzw. wariant C przebiegu. Wariant A, „samorządowy”, z tunelami i estakadami, jest znacznie droższy. Zdaniem inwestora w tym wariancie jest także najwięcej domów do wyburzenia.
GDDKiA przez ostatnie niemal trzy lata uzupełniała, na żądanie RDOŚ, dokumentację.
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński w czasie niedawnej wizyty w Nowym Sączu (na zaproszenie nieformalnej grupy „Sądeczanka – PROTEST – żądamy drogi do Nowego Sącza”) mówił, że wydania decyzji środowiskowej należy spodziewać się na przełomie sierpnia i września. Będzie to decyzja nieostateczna, w pierwszej instancji, umożliwiająca jednak ogłoszenie np. przetargów na badania geologiczne, kolejne niezbędne projekty a potem także na budowę.
Sądeczanka decyzja środowiskowa
Niestety, niemal pewne są odwołania od decyzji środowiskowej do drugiej instancji, czyli GDOŚ. Dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie obawia się najbardziej protestów ze strony organizacji ekologicznych które „z zasady” oprotestowują takie inwestycje. W przypadku uchylenia lub poprawienia decyzji środowiskowej możliwe jest potem odwołanie organizacji lub osoby prywatnej do Sądu Administracyjnego.
GDDKiA zamierza budowę podzielić na trzy lub cztery odcinki projektowe i realizacyjne, żeby w przypadku odwołań uniknąć wstrzymywania prac. – Jeśli chodzi o terminy. Koncepcja wraz z geologią – dwa, trzy lata. Uzyskanie ZRID rok, może półtora. Budowa – trzy, cztery lata z jej rozpoczęciem w wariancie optymistycznym w 2028, 2029 roku. Zakończenie w roku 2032, 2033 – mówił dyrektor Pałasiński tłumacząc, że ponad dwa lata procedowania decyzji przesunęło podawany przez ostatnie lata harmonogram.
O stanie przygotowania do realizacji m.in. budowy drogi Nowy Sącz – Brzesko będą w czwartek (4 lipca) dyskutowali w Nowym Sączu m.in. parlamentarzyści. Na ten dzień zwołano wyjazdowe posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Małopolski. Przewodniczy mu Marek Sowa (KO), a w skład wchodzi kilkunastu posłów i senatorów z rządzącej koalicji (jest tylko jeden poseł PiS z Tarnowa).
Przypomnijmy, że w poprzedniej kadencji Sejmu, tym tematem zajmował się „Parlamentarny Zespół ds. Rozwiązań Komunikacyjnych w Małopolsce, w szczególności Budowy Nowej Linii Kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Modernizacji Istniejącej Linii Kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a także Budowy Drogi Szybkiego Ruchu z Brzeska do Nowego Sącza i dalej do Granicy Państwa w Muszynce tzw. „Sądeczanki””. Przewodniczył mu Arkadiusz Mularczyk i składał się z kolei z niemal dwudziestu parlamentarzystów wyłącznie z Prawa i Sprawiedliwości. W sprawie Sądeczanki spotkał się między rokiem 2020 a 2023 pięciokrotnie. Opinii publicznej nie są znane efekty prac tego gremium.
(JO)