
Ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych – to założenia ogłoszonego 9 sierpnia 2021 r. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
– Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – podkreślał na prezentacji programu premier Mateusz Morawiecki.
– Każdy polski region zyska na realizacji nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Pełna sieć dróg szybkiego ruchu połączy stolice województw i wiele średnich i mniejszych miast, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawy. Inwestycje te wpisują się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł.
RPBDK zakłada ponadto budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł. W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz Wrocław – Tranów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.
Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.
W programie znalazły się również inwestycje, które były ujęte już wcześniej w PBDK do 2023 r., jak tzw. sądeczanka czy obwodnica Chełmca.
Planowane inwestycje w Małopolsce w ramach RPBDK:
- S52 Bielsko-Biała – Głogoczów – 61 km,
- Obwodnica Oświęcimia w ciągu DK nr 44 – 9 km,
- S7 na odcinku gr. woj. świętokrzyskiego – Kraków – 55 km,
- Budowa drogi dwujezdniowej klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu DK7 na odc. Rabka – Chyżne – 35 km,
- Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym odc. o długości ok. 136 km na terenie woj. małopolskiego,
- A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej rozbudowa autostrady o trzeci pas ruchu – 17,1 km
- S52 Północna Obwodnica Krakowa – 14,5 km,
- Budowa DK nr 75 klasy GP na odc. Brzesko – Nowy Sącz – ok. 50 km,
- Budowa obwodnicy Zatora w ciągu DK nr 28 – 2,1 km,
- Budowa obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca w ciągu DK nr 28 – 1,4 km,
- Budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK nr 79 – 10,3 km.