Gotowe są już analizy uszczegóławiające dotyczące wybranego w lipcu br. wariantu przebiegu budowy nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Analizy mają doprecyzować dalsze rozwiązania realizacyjne przedsięwzięcia.
Trwają prace przy studium wykonalności oczekiwanej od lat potężnej inwestycji kolejowej. Obecnie ukończono kilka kolejnych opracowań. Są to analizy ruchowo-przewozowe, gdzie przeprowadzono prognozy wielkości ruchu pasażerskiego oraz weryfikację oferty przewozowej w oparciu o zaktualizowane dane; analizy techniczne, w których znalazły się szczegółowe rozwiązania techniczne dla nowobudowanej i modernizowanej linii oraz analizy ekonomiczno-finansowe, w ramach których przeprowadzono szereg analiz mających na celu określenie efektywności finansowej
i ekonomicznej Projektu.
– Analizy zostały przeprowadzone tylko dla wybranego wariantu budowy i mają za zadanie doprecyzować dalsze rozwiązania realizacyjne przedsięwzięcia. W chwili obecnej na ukończeniu są prace związane z opracowaniem rezultatów tych analiz – informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w najnowszym komunikacie.
Przypomnijmy, że w lipcu br. Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu i opcji dla zadania pt.: „Budowa nowej linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Modernizacja linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz”.
Wybrany wtedy wariant 1A budowy nowych linii kolejowych nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna zakłada m.in. wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na ich przebiegu będzie zlokalizowane 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie mają być dwutorowe z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h (z wyjątkiem zakładanych ograniczeń w rejonie stacji Tymbark).
Natomiast wybrana Opcja 4 modernizacji istniejącej 75-kilometrowej linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza zakłada m.in. budowę estakady o długości ok. 1,1 km w okolicach Limanowej oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km na terenie powiatu limanowskiego. Koncepcja modernizacji mówi o osiąganiu prędkości przejazdu pociągów do 120 km/h. Jednak w celu optymalizacji kosztów (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60km/h).
Nadrzędnym celem dyskutowanego od kilkudziesięciu już lat pomysłu budowy nowej linii kolejowej jest znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach m.in. z Krakowa do Zakopanego oraz Nowego Sącza. Opracowywane przedsięwzięcie w tym roku znalazło się na liście inwestycji rezerwowych w Krajowym Programie Kolejowym, który będzie obowiązywał do roku 2023 (czyli do momentu, w którym kończy się możliwość dofinansowania projektów w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020).
W ostatnich tygodniach także przedstawiciele rządzącego obecnie Prawa i Sprawiedliwości wielokrotnie podkreślali konieczność przyśpieszenia prac nad przygotowaniem tej inwestycji do realizacji.
(JO)




![Linia kolejowa nr 104. Prace modernizacyjne w Nowym Sączu i Marcinkowicach [ZDJĘCIA] Prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Kościuszki w Nowym Sączu](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/Prace-w-rejonie-przejazdu-kolejowo-drogowego-na-Kosciuszki2-100x75.jpg)