
Mało znany epizod z historii Warsztatów Głównych c.k. austriackich Kolei Państwowych (powstały w 1876 roku, dziś Newag S.A.) w Nowym Sączu. Poznajemy go dzięki węgierskiemu serwisowi archiwalnych zdjęć Fortepan.hu. Okazuje się, że Cesarsko-Królewskie Warsztaty Kolei w czasie I Wojny Światowej zajmowały się nie tylko naprawą i produkcją pociągów pancernych na potrzeby armii austro-węgierskiej, ale także naprawiały samochody wojskowe. Tak przynajmniej wynika ze zdjęć, zamieszczonych w archiwum Fortepan.hu i opisanych jako zrobione w 1915 roku w Polsce, Nowym Sączu, Galicji (Lengyelország, Újszandec, Galícia).
Podpis pod sześcioma zdjęciami, które niemal na pewno wykonano w Warsztatach Głównych, jest jednakowy: warsztat samochodowy artylerii (a tüzérség autójavító műhelye).
Warsztaty kolejowe w Nowym Sączu – opis zespołu archiwalnego z dokumentacji Archiwum Narodowego w Krakowie Oddział w Nowym Sączu:
W 1876 zlokalizowano w Nowym Sączu CK Warsztaty Kolejowe w Nowym Sączu (1876-1918). Po odzyskaniu niepodległości zakłady pracowały na rzecz obronności kraju jako Warsztaty Kolejowe w Nowym Sączu (podlegające Kierownictwu Budowy Pociągów Pancernych nr 2 w Krakowie) 1919-1920. W okresie międzywojennym w latach 1920-1939 istniały jako Warsztaty Główne I klasy „Nowy Sącz” w Nowym Sączu. W latach 1945-1950 nosiły nazwę PKP Warsztaty Główne I klasy w Nowym Sączu, potem; PKP Zakłady Naprawcze Parowozów i Wagonów nr 3 w Nowym Sączu (1951-1952), potem Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Nowy Sącz”, Przedsiębiorstwo Państwowe (wyodrębnione ze struktur PKP) 1952-1982, PKP ZNTK „Nowy Sącz” 1982-1994.
Warto przypomnieć, że przez Nowy Sącz w okresie Wojny Światowej przejeżdżały liczne transporty wojskowe. Zwłaszcza w okresie wycofywania się wojsk austro-węgierskich przed rosyjską ofensywą w listopadzie-grudniu 1914 r. i w ramach przerzutu wojsk do ofensywy w kwietniu 1915 r. Żołnierze stacjonowali w mieście i okolicach, co możemy zobaczyć m.in. tutaj:
Sądeckie drogi do niepodległości: Cesarska narada; Tabory na placu w 1915 roku; Sądeckie drogi do niepodległości: Pierwsze dni Wielkiej Wojny





(JO)