Strona główna Wiadomości

Stanowisko Prezydenta Nowego Sącza w sprawie wariantów przebiegu drogi do Brzeska

Publikujemy w całości pismo  prezydenta Nowego Sącza Ryszarda Nowaka do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym  przekazał swoje stanowisko ws. wyboru wariantów przebiegu planowanej do przebudowy drogi DK 75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz. Pismo ma związek z niedawnym spotkaniem informacyjnym zorganizowanym przez wykonawcę studium korytarzowego, Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce (tu więcej na ten temat).

„Szanowni Państwo,
W nawiązaniu do spotkania informacyjnego w sprawie przedstawienia wariantów przebiegu DK 75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, które odbyło się w dniu 11.04.2017 r. w Urzędzie Miasta Nowego Sącza, a prowadzone było przez przedstawicieli firmy ch2m. Halcrow Group Sp. z o.o. prezentuję niniejszym następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie sformułowane w porozumieniu ze służbami merytorycznymi Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Nowego Sącza i Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu.
Uważam, że odcinek nowej drogi należy poprowadzić: (1) od ronda tzw. obwodnicy północnej Nowego Sącza im. Prof. B. Kumora (tzw. „marcinkowickiego”) korytarzem K 1.0 (pomarańczowym) wzdłuż lewego brzegu rzeki Dunajec, (2) następnie przez nowy most na rzece Dunajec w okolicy miejscowości Dąbrowa, (3) dalej krótkim odcinkiem korytarza K0 (czerwonym) przez nowoprojektowany obecnie most w Kurowie, dalej korytarzem K 1.0 (pomarańczowym) do miejscowości Tęgoborze. Uważam, że odcinek opisany w tym miejscu powinien być realizowany w pierwszej kolejności, ze względu na narastające problemy komunikacyjne Nowego Sącza i jego obszaru funkcjonalnego.
Dalszy ciąg i wariant przebiegu drogi w kierunku Brzeska po terenie pozostałych gmin powinny warunkować względy ekonomiczne, względy zmniejszenia czasu dojazdu do Brzeska, interesu społecznego i uwarunkowania geologiczne przewidywanych korytarzy; z zastrzeżeniem jednak, że wybrany docelowo korytarz o parametrach drogi klasy GP powinien stanowić wyraźną alternatywę komunikacyjną dla DK75 w dotychczasowym przebiegu, a zatem powinien przebiegać (4) korytarzem K 1.0 (pomarańczowym) lub K 3.0 (zielonym), lub K.5.0 (żółtym); bądź kompilacyjnym złożonym z odcinków trzech wymienionych korytarzy z wymaganymi miejscowo korektami w zależności od uwarunkowań w poszczególnych gminach.
(5) Docelowo wybrany korytarz drogi klasy GP służący ruchowi tranzytowemu powinien być ukierunkowany i wskazywać przyszłościowo na lokalizację strategicznego przejścia granicznego dla pojazdów powyżej 40t dmc, co jest istotne z punktu widzenia interesu gospodarczego Polski, Małopolski i Sądecczyzny.
Jako Prezydent Miasta reprezentujący władze samorządowe Nowego Sącza i jego mieszkańców wyrażam jednoznaczną opinię, iż przyszła przebudowana droga krajowa nr 75 klasy GP stanowić winna wyraźną alternatywę komunikacyjną dla DK 75 w dotychczasowym przebiegu. Ewentualna realizacja wariantów:
K 1.0/ K 3.0/ K 5.0 bądź wariantu kompilacyjnego trzech wymienionych, z dopuszczalnymi korektami postulowanymi przez poszczególne gminy na trasie przebiegu drogi, będzie stanowić: (1) silny impuls rozwojowy dla regionu poprzez uwolnienie potencjału gospodarczego nowych terenów inwestycyjnych; (2) w logiczny sposób udrożni dotychczasową DK 75 poprawiając wskaźniki jej przepustowości, dostępności i bezpieczeństwa; (3) stworzy sytuację wyboru między nową drogą klasy GP, gdzie ważącym kryterium wyboru będzie kryterium szybkości, czasu i bezpieczeństwa, a dotychczasową DK 75, gdzie ważącym kryterium wyboru będzie kryterium dostępności; (4) pokaże wyraźne strategiczne ukierunkowanie nowego połączenia drogowego o podwyższonym standardzie ku granicy ze Słowacją
i dalej na południe Europy.
W oparciu o dotychczasowe doświadczenia, a mając na względzie interes państwa i regionu, wnoszę o jak najszybsze przystąpienie do realizacji tej oczekiwanej od dekad inwestycji drogowej tworzącej warunki dla zrównoważonego terytorialnie rozwoju, o którym mowa w „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.
Proszę jednocześnie o zapewnienie Nowemu Sączowi jako miastu kluczowemu dla realizacji przedmiotowej inwestycji możliwości udziału w pracach koncepcyjnych i projektowych na każdym etapie. Jednocześnie deklaruję gotowość Miasta Nowego Sącza do udzielania pomocy w zakresie konsultacji i uzgodnień z poszczególnymi gminami dotyczących bezpośrednio Sądecczyzny”.
Analiza przebiegu wariantów drogi Brzesko – Nowy Sącz – lokalizacja inwestycji. W kolorze czerwonym obecny przebieg. Fot. GDDKiA
Reklama

6 KOMENTARZE

  1. Idiotyzmy w stanowisku Prezydenta !!!
    Oto one:
    – zaproponowano jako nową drogę jedną z najdłuższych, najwolniejszych z pełną ilością zakrętów
    – przewidziano dwie drogi jedna to DK (droga krajowa) nr 75 a druga to droga krajowa nr 75 (ciekawie będą wyglądać znaki informujące o tych drogach)
    – droga nowa ma się częściowo pokrywać z drogą starą czyli raz będziemy jechać 80 km na godzinie po drodze DK 75 a w pewnym momencie 50 km na godzinę ( bo natknęliśmy się na traktor) bo znajdziemy się na drodze krajowej nr 75
    – zaproponowano dwa mosty koło siebie (Kurów i Dąbrowa). Taniej zmienić koryto rzeki Dunajec
    – zaproponowano drogę Brzesko – Chełmiec a nie Brzesko – Nowy Sącz
    – zapewniono całkowitą marginalizacje ulicy Tarnowskiej i upadek instytucji tam znajdujących się
    – powstały urojenia na temat połączenia nowej drogi z korytarzem na Słowację Dwa autostradowe korytarze na Slowację będą biegły z Krakowa i Rzeszowa. Nowy Sącz ze Slowacją będzie miał połączenia lokalne (za Nowym Sączem na południe nic już nie ma nie licząc kilku wsi i osad cygańskich na Słowacji)
    Takie idiotyzmy mógł zaproponować Prezydentowi tylko Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu. Ten Pan znany jest na przykład z tego że zaproponował rondo przy moście helleńskim bez sygnalizacji świetlnej i bez skrętu w lewo !!!
    Na szczęście projekt i wykonawstwo zmodernizowanej drogi będzie wykonywał Kraków a nie buractwo z Nowego Sacza

  2. Panie Prezydencie proszę trochę pomyśleć albo zmienić doradców. Od razu widać że najlepszą drogą jest K 2.0. Jest to wyprostowanie obecnej drogi Jest to droga najkrótsza i najszybsza. Koszt wykonania takiej drogi jest najmniejszy. Pozostałe drogi są dłuższe i pełno na nich zakrętów

  3. Co za głupoty w stanowisku Prezydenta !!! Mówi się w nim między innymi o dwóch drogach, jedna to droga krajowa 75, a druga to DK (droga krajowa) 75 !!! Inny przykład to budowa dwóch mostów koło siebie (Dąbrowa i Kurów) !!!

  4. Nie rozumiem jak można prowadzić drogę raz istniejącym śladem a raz po nowym śladzie !!! To jakiś idiotyzm !!! To tak jakby przeplatała się autostrada A4 z drogą 94 !!!
    Albo buduje się alternatywnie nowa drogę ekspresową albo modernizuje starą

    • tu nie ma mowy o żadnej drodze ekspresowej! to modernizacja drogi, która być może będzie miała kilka nowych fragmentów i będzie budowana (co jeszcze wcale nie jest pewne) 10 albo 20 lat…

  5. Prezydent opowiada bzdury !!! Sadeczanka to zmodernizowana droga Brzesko – Nowy Sącz (max prędkość na niej to 70-80 km/godz ) dlatego należy ją poprowadzić istniejącym śladem z wjazdem do ulicy Tarnowskiej (pominięcie ulicy Tarnowskiej to upadek instytucji tam znajdujących się ) Nie będzie dwóch dróg, jedna 75 a druga DK75 !!! Kto będzie budował dwa mosty koło siebie(Kurów i Dabrowa) Taniej zmienić koryto Dunajca !!! Jak droga na Słowację !!! O tym nie ma mowy !!! Sądeczanka to nie autostrada !!! Widocznie doradcą Prezydenta jest Dyrektor MZD w Nowym Sączu. To ten Pan co położył asfalt na ulicy Kolejowej, a za 3 miesiące go zdarł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj