
W najbliższą sobotę, 27 lipca, w Starym Sączu, odbędzie się pierwszy koncert organowy w ramach nowego festiwalu 1679.org. Koncerty – zaplanowane na kolejne miesiące, będą miały miejsce w kościele św. Elżbiety, a wstęp na te muzyczne, duchowe uczty jest bezpłatny.
Pomysł zorganizowania nowego festiwalu muzyki organowej zainspirowało doniosłe, nie tylko dla Sądecczyzny ale i całej Europy, wydarzenie. Chodzi o rekonstrukcję organów Jana Głowińskiego z 1679 roku w starosądeckiej farze. Nazwa festiwalu, stanowiąca jednocześnie jego adres internetowy, w międzynarodowo zrozumiały sposób nawiązuje bezpośrednio do daty powstania organów.
Organizator – Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu – zakłada, że festiwal będzie wydarzeniem cyklicznym, całorocznym. I w całości poświęconym organom; odrębnym od liczącego prawie pięćdziesiąt lat Festiwalu Omnia Beneficia (Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej).
Koncerty festiwalowe odbywać się będą w sobotnie wieczory (zawsze o godz. 19:00) począwszy od 27 lipca, nieregularnie, w zależności od kalendarza kościelnego, innych wydarzeń kulturalnych w Starym Sączu i możliwości zapraszanych artystów. W roku 2024 wysłuchamy siedmiu recitali w wykonaniu organistów polskich i zagranicznych. Zaprezentują szeroki przekrój repertuaru europejskiego, ujęty w programy konstruowane wokół wybranej myśli przewodniej.
W najbliższą sobotę, 27 lipca, będziemy mogli wysłuchać utworów z „Warszawskiej tabulatury organowej” (ok. 1670–90?)
Wybrzmią m.in. toccaty, fugi, praeludium, Wesoły nam dzień nastał, Surrexit Christus hodie, Przez Twoje święte zmartwychwstanie, Preambulum na Sanctus 1 i 2, Preambulum na Benedictus czy Canzon na Agnus Dei 2 – w wykonaniu Marcina Szelesta.
Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Występuje jako solista i kameralista, w tym z wieloma zespołami instrumentów historycznych. Prowadzi też kursy mistrzowskie w ramach Europäisches Hanse-Ensemble w Lubece oraz Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Przygotowane przez niego wydanie rekonstrukcji repertuaru „Warszawskiej Tabulatury Organowej” ukaże się we wrześniu 2024. Mamy więc okazję posłuchać tych utworów przedpremierowo. Szelest jest również członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia”. Także dyrektorem artystycznym Festiwalu Omnia Beneficia i Festiwalu 1679.org.
Wielbiciele muzyki dawnej i muzyki organowej, oraz wszyscy poszukujący nowych duchowych przestrzeni, mogą spodziewać się wyrafinowanych, unikatowych, wręcz erudycyjnych doznań, budowanych na kunszcie, talencie i wiedzy zaproszonych muzyków. Głównym bohaterem są tu oczywiście same organy Głowińskiego. To jeden z bardzo nielicznych instrumentów, który pozwala na wykonywanie muzyki dawnej w jej historycznej szacie brzmieniowej.
Więcej informacji na stronie: www.1679.org. Wstęp wolny.
Festiwal 1679.org dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.