
Po rozwiązaniu umowy z wykonawcą odcinka modernizowanej linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna pod koniec zeszłego roku rozpisano kolejny przetarg, uzupełniony o odcinek Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na ten cel 927 mln zł brutto. Jest 6 ofert w przetargu, wszystkie poniżej założonego budżetu.
W przypadku tego postępowania chodzi o prace na 15-km odcinku linii kolejowej, wchodzące w zakres projektu umownie nazywanego Podłęże – Piekiełko.
Postępowanie obejmuje m.in. budowę zelektryfikowanych torów o wzmocnionych parametrach (dla prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich), nowych peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Łącznie w dwa lata ma powstać na tym odcinku 66 budowli, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Roboty między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną będą kontynuowane po poprzednim wykonawcy. Natomiast na odcinku Mszana Dolna – Fornale rozpoczną się od rozbiórki istniejącej infrastruktury.
Przetarg ogłoszono pod koniec grudnia ub. roku a oferty, po kilku przesunięciach terminu składania, otworzono 26 marca. Zgłosiło się 6 firm/konsorcjów. Najtańsza oferta (kryterium udzielenia zamówienia jest całkowita cena brutto) wyniosła 695,5 mln zł. Złożyło ją konsorcjum PORR S.A./Trakcja System. Najdroższa oferta wynosi 836,7 mln zł. Zatem wszystkie mieszczą się w zakładanym budżecie. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że na sfinansowanie zamówienia podstawowego zamierzają przeznaczyć 926 928 000 zł brutto. Teraz przez najbliższe tygodnie oferty będą badane i oceniane.

Modernizacja linii nr 104 jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii. Połączy ona Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji. To: stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte.
W trakcie jest kilka postępowań przetargowych, m.in. na budowę odcinka nowej linii kolejowej między Podłężem a Gdowem. To pierwsze postępowanie związane z budową linii w nowym śladzie w ramach tej jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Według zapowiedzi cała inwestycja zakończy się w 2029 roku.
(JO)