Strona główna Wiadomości

To jednak Newag dostarczy pociągi dla Małopolski

Newag Impuls Nowy Sącz
Jeden z Impulsów jeżdżących w barwach województwa małopolskiego na stacji Nowy Sącz. Fot. JO / Twój Sącz

W piątek Sąd Okręgowy w Krakowie zakończył prawomocnie postępowanie sądowe w sprawie ubiegłorocznego przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa małopolskiego. 12 pojazdów „Impuls” dostarczy Kolejom Małopolskim sądecki Newag.

20 listopada 2015 roku Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała, że oferta firmy Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz zawiera rażąco niską cenę, nakazując jej odrzucenie i wybranie oferty Newag S.A. jako najkorzystniejszej.W piątek (12 lutego) Sąd Okręgowy w Krakowie oddalił w całości skargę firmy Pesa na wyrok KIO (Krajowa Izba Odwoławcza) prawomocnie kończąc postępowanie sądowe w sprawie przetargu na dostawę pojazdów dla województwa małopolskiego.

Reklama

Przedmiot zamówienia obejmował dostawę 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych IMPULS (8 pojazdów czteroczłonowych oraz 4 pojazdów pięcioczłonowych) wraz z kompleksową obsługą gwarancyjną i utrzymaniem. Przetarg zawierał też opcje zakupu dodatkowych 4 pojazdów (2 czteroczłonowych oraz 2 pięcioczłonowych). Oferta firmy Pesa zawierała cenę w wysokości ok. 292,5 mln brutto.

Oferta firmy Newag (dostawa 12 wraz z opcją dodatkowych 4 pojazdów) opiewała na 374 mln brutto.

– Z uznaniem przyjmujemy orzeczenie Sądu Okręgowego. Oferowana cena w przetargach publicznych nie powinna być jedynym, kluczowym kryterium wyboru. W transporcie publicznym priorytetem powinna być wysoka jakość i niezawodność pociągów. Nasze pojazdy spełnią te oczekiwania – oświadcza prezes Newag S.A. Zbigniew Konieczek w komunikacie wydanym przez Spółkę.

Przypomnijmy, że w ogłoszonym w sierpniu ubiegłego roku przetargu brały udział tylko bydgoska Pesa i nowosądecki Newag. Początkowo Małopolska wybrała ofertę Pesy z jej składami Acatus Plus. Newag zarzucił Pesie zaoferowanie „rażąco niskiej ceny” i złożył skargę do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta zgodziła się z producentem z Nowego Sącza. 7 grudnia Pesa Bydgoszcz złożyła za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych skargę do Sądu Okręgowego w Krakowie na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Według specjalistów, po aktualnym odrzuceniu skargi Pesy, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego powinien podpisać umowę z Newagiem.

Tymczasem jak poinformował serwis Rynek Kolejowy, Małopolska już planuje zakup kolejnych 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w wersji czteroczłonowej i pięcioczłonowej) na potrzeby przewozów międzyregionalnych i regionalnych.  Realizacja zakupu planowana jest do 2020 roku z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Serwis Rynek Kolejowy podał również, że władze województwa rozważają także zakup specjalnych, przeszklonych wagonów. – Samorząd Województwa Małopolskiego rozważa różne projekty dotyczące zakupu taboru kolejowego. Pod uwagę brana jest również koncepcja zakupu pojazdów panoramicznych dla realizacji przejazdów turystycznych poprzez atrakcyjne widokowo tereny Małopolski. Jednak podjęcie decyzji o zakupie tego typu pojazdów wymaga szczegółowego doprecyzowania założeń technicznych i organizacyjnych oraz analizy zasadności takiego przedsięwzięcia – odpowiedziało Biuro Prasowe UMWM.

(edred), źródło: Newag S.A., Rynek Kolejowy

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj