
Zgodnie z parafowanym jeszcze w lipcu listem intencyjnym, PKP Cargo kupi trzy lokomotywy Dragon 2 produkowane przez Newag S.A.. Wartą 45 mln zł netto umowę w tej sprawie podpisano w czwartek w Nowym Sączu w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
– Rozwój polskiego transportu zależy od siły polskich producentów. Dlatego cieszymy się, że kolejne zamówienie taborowe realizuje firma z polskim kapitałem – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
– Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technologicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Lokomotywy Dragon 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. Mam nadzieję, że będzie we właściwy sposób polskiej kolei – podkreślił prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.
Lokomotywa Dragon 2 została zaprojektowana w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić ciężkie pociągi towarowe o masie brutto 3,2 tys. ton na liniach o niskich prędkościach, dużej częstotliwości zatrzymań i rozruchów oraz niekorzystnym profilu linii.

Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.

Jak informuje PKP Cargo, zakup od Newagu trzech lokomotyw Dragon 2 jest elementem projektu taborowego przewoźnika. W tym roku spółka podpisała już umowy na modernizację lokomotyw spalinowych, ogłosiła przetarg na zakup prawie tysiąca platform intermodalnych do obsługi transportów kontenerowych. PKP Cargo angażuje się w projekty innowacyjne, m.in. podpisała list intencyjny dotyczący współpracy przy budowie lokomotywy wodorowej.
Newag S.A. zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych oraz lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 42,57 % akcji), OFE Aviva BZ WBK (9,89%), Nationale-Nederlanden OFE (8,99%) oraz MetLife OFE (7,45 %). Zatrudnienie w spółce w 2016 roku przekraczało 1 700 osób. W 2017 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 790 mln zł netto.
(JO), źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Cargo S.A., Newag S.A.