Strona główna Z kraju

Umowa za 2 mld zł na nowy odcinek projektu Podłęże – Piekiełko. Powstanie jeszcze dłuższy tunel niż pod Limanową

ReklamaPobierz grafikę aby zobaczyć
realizacja odcinka Szczyrzyc Tymbark w ramach projektu Podłęże Piekiełko
Grafika PLK S.A.

Rok po rozpisaniu przetargu podpisano umowę na budowę ponad 8-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Szczyrzycem a Tymbarkiem. Za 2,08 mld zł brutto powstaną tu m.in. dwa tunele – o długości 3,8 km i 1 km. To fragment olbrzymiej inwestycji określanej umownie jako „Podłęże – Piekiełko”. W przyszłości skróci ona czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.

Umowa podpisana pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a konsorcjum firm Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. i Gülermak S.A. przewiduje wykonanie prac budowlanych w ciągu 46 miesięcy. Do połowy 2029 roku powstanie nowoczesna linia kolejowa na odcinku Szczyrzyc – Tymbark. Jej parametry pozwolą pociągom pasażerskim rozpędzać się do 160 km/h, a pociągom towarowym do 120 km/h – podają PLK S.A.

Jak wyjaśnia inwestor, powstanie pierwszy fragment linii kolejowej nr 622 o długości 8 kilometrów. Połączy on nową stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Nowa linia kolejowa przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Tunel na tym odcinku będzie o niemal 100 metrów dłuższy niż obecnie drążony pomiędzy Męciną i Mordarką koło Limanowej na linii 104. Zatem ma szansę przejąć tytuł najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który wcześniej przypadnie tunelowi pod Limanową.

Reklama

Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich. Pośrodku budowanego odcinka powstanie także nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej.

– To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622. To zupełnie nowy szlak – podkreślił w trakcie podpisania umowy Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jak przypominają Polskie Linie Kolejowe, realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to kolejny etap w historii największej inwestycji kolejowej na południu Polski.

Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Wykonawcy pracują w stacji Limanowa, na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte i Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju. Kolejne odcinki PLK SA oddadzą do eksploatacji w najbliższych miesiącach.

Inwestir zapewnia, że do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut. Inwestycja stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego regionu. Ułatwi rozwój komunikacji, turystyki i transportu w Małopolsce. Więcej o projekcie na stronie podleze-piekielko.pl.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj