„Marnotrawstwo, brak kompetencji, podejmowanie nietrafnych decyzji i utracone szanse” – tak przedstawiane są wyniki audytu Urzędu Miasta Nowego Sącza za lata 2015 – 2018, zleconego przez obecne władze. Zewnętrzna firma wykonująca audyt oszacowała, że wykazane w jego trakcie nieprawidłowości, „mogły kosztować miasto co najmniej 30 milionów złotych”.
– W latach 2015-2018 powstało wiele projektów inwestycji, które kosztowały prawie 4 mln zł. Niestety, z różnych powodów nie zostały zrealizowane. Była to kwota, którą miasto wyłożyło na opracowanie pewnych założeń, koncepcji, dokumentacji. Jednak nie było kontynuacji tego typu działań. Były różne powody, m.in. utrata ważności pozwoleń, brak środków inwestycyjnych – mówił podczas prezentacji wyników audytu prof. Roman Batko z firmy SMCG SenseMaking Consulting Group.
Wśród niezrealizowanych projektów wymieniono m.in. rewitalizację Wenecji Sądeckiej. Na ten cel wydano 1,5 mln zł, ale przedsięwzięcie nie będzie realizowane z powodu nieuzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Opracowanie koncepcji nowego połączenia Nowego Sącza i Starego Sącza wiązało się z niewykorzystaną dokumentacją, która kosztowała 400 tys. zł.
Czytaj też: Audyty miejskich spółek: Niepewna przyszłość SARR; zawiadomienie prokuratury o domniemanych nieprawidłowościach w STBS
Zwrócono uwagę, że w programie wymiany pieców KAWKA o zakładanym budżecie przekraczającym 10 mln zł wystąpiły problemy. „Błędnie skonstruowane umowy oraz źle przeprowadzona promocja” pozwoliły wykorzystać jedynie 1,8 mln zł.
Według audytorów „dyrektorzy wydziałów nie sprawowali właściwie nadzoru nad podległymi jednostkami. Np. zawyżono dotację oświatową” co spowodowało, że Miasto musi zwrócić 3,6 mln zł.
Zwrócono też uwagę na ubiegłoroczną transakcję sprzedaży udziałów w spółce Sądeckie Wodociągi. „Miasto odsprzedało funduszowi inwestycyjnemu 53 716 udziały Spółki Wodociągi Sądeckie, za kwotę 30 000 386,00 zł. W efekcie utraciło kontrolę nad Spółką. Obecnie posiada 47,97% udziałów. Koszt wykupu udziałów to 54 689 659,61 zł. Wynagrodzenie funduszu to 24 689 273,61 zł. Gdyby Miasto skorzystało z kredytu bankowego i pożyczyło kwotę, którą uzyskało ze sprzedaży, to nie tracąc kontroli nad strategiczną spółką, koszt obsługi tego kredytu wyniósłby: przy ratach stałych 18.330.735,31 zł, przy ratach malejących 15.681.250,00 zł” – czytamy w prezentacji audytu.
(JO)








