
– Trwają ostatnie prace na obwodnicy Chełmca, łączącej DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Kierowcy pojadą tą drogą za około miesiąc – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków.
– Budowa obwodnicy Chełmca rozpoczęła się w styczniu 2022 roku i jej budowa jest dziś na ukończeniu. Końcem lipca położyliśmy na trasie ostatnią, wierzchnią warstwę asfaltu. Do wykonania pozostało malowanie oznakowania poziomego, montaż oznakowania pionowego, montaż ekranów akustycznych, prace wykończeniowe wzdłuż drogi i na drogach lokalnych (ul. Batalionów Chłopskich, ul. Leśna i ul. Węgrzynek). Posadzimy też jeszcze ponad 100 drzew – przekazał Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Nowa trasa ma niespełna 1,5 km długości i jak podkreśla przedstawiciel GDDKiA, dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica połączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Przez skrzyżowanie tych ulic w styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa domknie od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadzi z centrum wsi ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.
W ramach inwestycji powstały cztery obiekty – dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i ul. Węgrzynek). – Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości – wyjaśnia Kacper Michna. – Poza samą trasą obwodnicy zbudowaliśmy także ponad 370 metrów dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki – dodaje.
Koszt budowy obwodnicy powstającej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., wynosi niespełna 50 mln zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus.
Obwodnica Chełmca stanowi brakujący łącznik między północną i zachodnią obwodnicą Nowego Sącza, które zostały oddane do użytku w 2015 roku. Pierwsza z nich to 2-kilometrowa droga – część DK28 Zator – Przemyśl. Nad torami kolejowymi, ulicą Dunajcową i rzeką Dunajec przebiega przez nowy most. 6-kilometrowa obwodnica zachodnia Nowego Sącza biegnie od skrzyżowania z obwodnicą Starego Sącza i Podegrodzia do Biczyc Dolnych, gdzie łączy się z DK28.