
W ubiegłym roku w Nowym Sączu doszło do 1112 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 13,8 zdarzenia drogowego. Najczęstszą ich przyczyną było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Nowy Sącz – podobnie jak Mysłowice i Będzin – wypadł niekorzystnie na tle całej Polski. Wymienione miasta zajęły wspólnie 26. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano choćby w Płocku, Inowrocławiu, Kaliszu, Wrocławiu czy Olsztynie.
Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Nowy Sącz zajął na niej 26. miejsce. W badanym okresie rezultat ten był najgorszy spośród wszystkich uwzględnionych w zestawieniu miast województwa małopolskiego. W tym regionie najlepiej prezentował się wynik Tarnowa, który zajął 52. miejsce w tabeli. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.
Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców | Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. | Katowice | 19.3 | 43. | Przemyśl | 11.9 |
2. | Chełm | 18.7 | 44. | Wałbrzych | 11.7 |
3. | Słupsk | 17.4 | 44. | Tarnowskie Góry | 11.7 |
4. | Kielce | 17.3 | 44. | Kraków | 11.7 |
5. | Częstochowa | 17.0 | 47. | Elbląg | 11.6 |
6. | Opole | 16.9 | 48. | Biała Podlaska | 11.4 |
7. | Rzeszów | 16.5 | 48. | Kędzierzyn-Koźle | 11.4 |
8. | Szczecin | 16.4 | 48. | Włocławek | 11.4 |
9. | Gliwice | 16.3 | 48. | Głogów | 11.4 |
10. | Olsztyn | 15.8 | 52. | Radom | 11.3 |
11. | Dąbrowa Górnicza | 15.7 | 52. | Tarnów | 11.3 |
12. | Koszalin | 15.6 | 54. | Ostrołęka | 10.9 |
12. | Jelenia Góra | 15.6 | 54. | Zgierz | 10.9 |
14. | Białystok | 14.8 | 56. | Tychy | 10.8 |
14. | Wrocław | 14.8 | 57. | Lubin | 10.5 |
16. | Żory | 14.7 | 58. | Bytom | 10.4 |
17. | Zielona Góra | 14.6 | 59. | Zamość | 10.3 |
18. | Kalisz | 14.5 | 59. | Piotrków Tryb. | 10.3 |
19. | Bielsko-Biała | 14.3 | 61. | Piekary Śląskie | 10.2 |
19. | Inowrocław | 14.3 | 61. | Łomża | 10.2 |
21. | Grudziądz | 14.2 | 63. | Leszno | 10.1 |
22. | Bydgoszcz | 14.1 | 64. | Gdynia | 10.0 |
23. | Lublin | 14.0 | 65. | Ełk | 9.9 |
24. | Płock | 13.9 | 66. | Pabianice | 9.8 |
24. | Łódź | 13.9 | 66. | Piła | 9.8 |
26. | Mysłowice | 13.8 | 66. | Zabrze | 9.8 |
26. | Nowy Sącz | 13.8 | 69. | Chorzów | 9.7 |
26. | Będzin | 13.8 | 70. | Tomaszów Maz. | 9.5 |
29. | Gdańsk | 13.7 | 71. | Ruda Śląska | 9.4 |
30. | Konin | 13.6 | 72. | Legionowo | 9.0 |
31. | Toruń | 13.3 | 72. | Mielec | 9.0 |
32. | Poznań | 13.2 | 72. | Ostrowiec Św. | 9.0 |
33. | Pruszków | 13.0 | 75. | Rybnik | 8.6 |
34. | Legnica | 12.8 | 76. | Stargard | 8.4 |
34. | Suwałki | 12.8 | 77. | Jastrzębie-Zdrój | 8.1 |
36. | Warszawa | 12.5 | 77. | Świętochłowice | 8.1 |
36. | Siedlce | 12.5 | 79. | Jaworzno | 7.9 |
38. | Racibórz | 12.3 | 80. | Gniezno | 7.8 |
39. | Ostrów Wlkp. | 12.2 | 81. | Stalowa Wola | 7.4 |
39. | Gorzów Wlkp. | 12.2 | 82. | Tczew | 6.8 |
39. | Sosnowiec | 12.2 | 83. | Bełchatów | 6.4 |
42. | Świdnica | 12.1 | 84. | Siemianowice Śl. | 5.9 |
Źródło: sewik.pl. GUS, opracowanie rankomat.pl
Nowy Sącz w liczbach
W 1112 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Nowym Sączu, zginęła 1 osoba, a 132 osoby zostały ranne. W rezultacie Nowy Sącz zajął niechlubne 26. miejsce na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Nowym Sączu spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami – takich zdarzeń było 254 (22,8% wszystkich zdarzeń w tym mieście). Najbardziej niebezpiecznym punktem Nowego Sącza okazała ul. Lwowska (108 kolizji i wypadków).
Dla porównania, w stolicy województwa małopolskiego odnotowano ponad osiem razy więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Nowym Sączu. Po uwzględnieniu liczby mieszkańców Kraków znalazł się jednak na korzystniejszej, bo 44. pozycji (11,7 zdarzenia na 1000 mieszkańców). Spośród wszystkich uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie małopolskim najlepszy wynik uzyskał Tarnów (11,3 zdarzenia na 1000 mieszkańców).
Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Nowym Sączu średnia składka OC wyniosła 455 zł i była niższa o 9,9% od średniej dla całego kraju (505 zł). W województwie małopolskim więcej niż mieszkańcy Nowego Sącza za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili kierowcy z Krakowa (średnio 550 zł). Najmniej na ten cel wydawali z kolei zmotoryzowani mieszkańcy Tarnowa (średnio 430 zł).
– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Nowy Sącz na tle województwa
Jak się okazuje, Nowy Sącz wypadł korzystnie na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa małopolskiego przypadło 17,7 zdarzenia, natomiast w Nowym Sączu współczynnik ten był niższy – wyniósł on 13,8.
Zestawienie najbardziej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka (z najlepszym wynikiem) województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.
W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).