Strona główna Z kraju

W PKP Intercity jest już ponad sto lokomotyw Griffin z nowosądeckiego Newagu

lokomotywy Griffin EU160 w PKP Intercity, produkcja Newag Nowy Sącz
Fot. PKP Intercity

– Do PKP Intercity trafiły 2 ostatnie lokomotywy Griffin EU160 wyprodukowane przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienie dotyczyło 46 pojazdów. Rozpoczęły się też odbiory pierwszych z 63 lokomotyw EU200 – poinformowały w komunikacie PKP Intercity. Oznacza to, że liczący około 300 lokomotyw elektrycznych tabor przewoźnika w jednej trzeciej stanowią maszyny wyprodukowane w Nowym Sączu.

PKP Intercity właśnie zakończyły odbiór Griffinów EU160 z kontraktu na dostawę 46 takich maszyn, zawartego w w grudniu 2023 roku. To lokomotywy o prędkości maksymalnej 160 km/h, które służą przewoźnikowi już od kilku lat. Wyposażono je m.in. w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, system diagnostyki pokładowej, system przeciwpożarowy, monitoring wizyjny, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, lokalizacji GPS oraz system łączności pokład–ziemia.

Reklama

– Ostatnie odebrane lokomotywy EU160 w najbliższych dniach będą wdrażane do rozkładu jazdy i wzmocnią kursującą flotę pojazdów. Dzięki zakończeniu kontraktu przewoźnik posiada już 96 takich lokomotyw – podaje przewoźnik.

lokomotywy Griffin w PKP Intercity - lokomotywownia Grochów
Lokomotywownia Warszawa Grochów – część taboru PKP Intercity z lokomotywami Griffin EU160 na czele. Fot. PKP Intercity

Co więcej, Newag właśnie dostarczył dwie pierwsze lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h, z innego, wielkiego kontraktu na dostawę aż 63 maszyn (z opcją dodatkowych 32), o wartości niemal 2,3 mld zł brutto.

– Nowe lokomotywy będą wykorzystywane przede wszystkim w ruchu dalekobieżnym na modernizowanych liniach kolejowych, dostosowanych do wyższych prędkości. Griffin EU200 to elektryczna lokomotywa wielosystemowa, która może pracować pod trzema systemami zasilania (3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC). To umożliwia obsługę połączeń nie tylko w Polsce, ale docelowo również w Czechach, Austrii, Niemczech, na Słowacji i Węgrzech. Proces homologacji międzynarodowej tych pojazdów jest w toku – czytamy w komunikacie PKP Intercity.

W ramach wcześniejszego kontraktu Newag dostarczył już narodowemu przewoźnikowi 15 egzemplarzy Griffin EU200, które weszły do służby w bieżącym roku. Oznacza to, że obecnie w barwach PKP Intercity jeździ już 115 elektrycznych lokomotyw Griffin (różnego typu) z Newagu. Przewoźnik ma obecnie w dyspozycji łącznie około 300 lokomotyw elektrycznych.

Dostawa pozostałych, 61 sztuk lokomotyw EU200, powinna nastąpić przed końcem 2028 roku. A to nie wszystkie zamówienia PKP Intercity u nowosądeckiego producenta. Newag obecnie przygotowuje pierwsze egzemplarze dwunapędowych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Kontrakt za niemal 3,4 mld zł przewiduje dostawę dla PKP Intercity w ciągu kilku lat 35 sztuk takich hybrydowych zespołów trakcyjnych.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj