
Przedłużenie ulicy Piramowicza, przejście na drugą stronę Dunajca z budową nowego mostu i włączenie się do Obwodnicy Zachodniej – taka jest najnowsza wersja zapowiadanej od lat inwestycji określanej potocznie jako „Węgierska bis”. Jeśli koncepcja się utrzyma, to rozpoczęcia realizacji nie należy spodziewać się wcześniej niż w 2019 – 2020 roku.
W opublikowanym niedawno komunikacie Biura Prasowego Urzędu Miasta Nowego Sącza czytamy m.in., że „trwają prace nad opracowaniem nowej koncepcji budowy „Obwodnicy wzdłuż Dunajca” tzw. Węgierskiej Bis”.
– Po analizie obecnej sytuacji, zmieniamy koncepcję. Bezsensownym byłoby uparte dążenie do tego projektu sprzed lat. Po powstaniu Obwodnicy Zachodniej budowanie po drugiej stronie Dunajca bardzo kosztownej drogi równoległej jest nieuzasadnione. W takim wypadku wystarczy połączyć się przeprawą przez Dunajec na drugą stronę. Dzięki temu rozwiązaniu obniżymy koszty, osiągając zakładany efekt. Mamy czas by opracować najlepsze rozwiązanie. Koncepcje, które były nie są już ani aktualne, ani uzasadnione komunikacyjnie i ekonomicznie – cytuje się prezydenta Nowego Sącza Ryszarda Nowaka.
Przypomnijmy, że we wrześniu ub. roku po skargach organizacji ekologicznych z Warszawy i Katowic, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił wydaną wcześniej dla tzw. Węgierskiej bis decyzję środowiskową. Powodem był niepełny raport oddziaływania na środowisko inwestycji.
„Raport oddziaływania inwestycji na środowisko został wykonany skandalicznie, pominięto analizę wpływu na całe grupy fauny, m.in. ptaki, gady i owady. Nie wykonano też wymaganej oceny oddziaływania na pobliski obszar Natura 2000, choć w wybranym wariancie droga miała przebiegać zaledwie 100 m od niego. W dodatku wybrano do realizacji wariant A, który według tego raportu okazał się bardziej niekorzystny dla środowiska od porównywanego wariantu B. Prawo nie dopuszcza takiej sytuacji – decyzję środowiskową można wydać tylko dla wariantu najkorzystniejszego dla środowiska” – komentowali zaskarżający decyzję środowiskową przedstawiciele Centrum Zrównoważonego Transportu z Warszawy.

Dopytywany przez nas prezydent Nowak przyznaje, że według nowej koncepcji zarzuca się pomysł budowy drogi równoległej do ulicy Węgierskiej z mostem na Popradzie w rejonie Starego Sącza. Przygotowana wcześniej „wielobranżowa koncepcja programowo – przestrzenna” zadania (za ponad 400 tys. zł) będzie zatem wykorzystana tylko częściowo. – Dokumentacja, która została przygotowana jest aktualna, jednak do realizacji będzie wykorzystana jej część, czyli przedłużenie ulicy Piramowicza, przejście na drugą stronę Dunajca z budową nowego mostu i włączenie się do Obwodnicy Zachodniej. Budowa dwóch odcinków, wynikających z powyższej koncepcji na dzisiaj jest ekonomicznie nieuzasadniona – powtórzył prezydent Nowego Sącza.
Jak przyznaje prezydent, nie należy się spodziewać szybkiej realizacji przedłużenia ulicy Piramowicza i budowy kolejnego mostu w mieście, choć to według niego najważniejsze zadanie w ramach koncepcji „Węgierska bis”. – W tej chwili priorytetem jest budowa nowego mostu heleńskiego i nowego układu komunikacyjnego po obu stronach Dunajca. W związku z tym realizacja tzw. „Węgierskiej bis” musi zostać odłożona w czasie – dodaje Ryszard Nowak. Według niego może się to stać dopiero po zakończeniu budowy mostu heleńskiego, co według aktualnych zapowiedzi (inwestycja się jeszcze nie rozpoczęła) ma nastąpić do końca 2018 roku.

Niewiele wiadomo na temat ewentualnego przebiegu odcinka między ul. Piramowicza a Obwodnicą Zachodnią ani miejsca budowy mostu na Dunajcu. Jeden z pomysłów zakłada, że nowa ulica mogłaby wcześniej połączyć się z planowaną przez Chełmiec budową drogi wzdłuż wałów lewego brzegu Dunajca.
(JO)
Co już m.in. powiedziano o Węgierskiej bis:
wrzesień 2011 Prezydent Nowego Sącza podpisuje z burmistrzem Starego Sącza porozumienie w sprawie współpracy przy realizacji inwestycji dotyczących budowy ulicy równoległej do ulicy Węgierskiej wraz z mostem drogowym przez rzekę Poprad.
– To znaczące wydarzenie. To zwieńczenie naszych kilkumiesięcznych prac z burmistrzem Marianem Cyconiem i zespołów, które przygotowywały koncepcję. Droga, którą proponujemy będzie przebiegała przez tereny niezabudowane, wzdłuż rzeki Dunajec, z przeprawą mostową przez rzekę Poprad i włączeniem się do obwodnicy Starego Sącza. Pozwoli to nie tylko na polepszenie komunikacji, ale również uruchomi kilkadziesiąt hektarów, które przeznaczone są na strefę ekonomiczną czy też na działalność gospodarczą. To niezwykle ważne, bo rzadko się zdarza, żeby między dwoma miastami istniała taka duża powierzchnia, którą można zagospodarować – mówi Ryszard Nowak
czerwiec 2014
– Prace poprzedzające ogłoszenie przetargu na wykonawcę powinny zostać zakończone w kwietniu 2015 r. – deklaruje Małgorzata Grybel, rzecznik Prezydenta Miasta Nowego Sącza
lipiec 2014
Węgierska bis, to druga obecnie, po obwodnicy północnej, kluczowa dla Nowego Sącza inwestycja drogowa. Nowa droga usprawni i rozładuje ruch kołowy na trasie do Starego Sącza i z powrotem, ale też – co równie ważne – udostępni tereny pod inwestycje usługowe i przemysłowe w dzielnicy Biegonice – Tłoki. Powierzchnia strefy przemysłowej między linią kolejową a wałem na Dunajcu szacowana jest na ok. 150 ha (z komunikatu Urzędu Miasta)
październik 2014 Porozumienie „dotyczące wyrażenia woli współpracy przy budowie połączenia ulicy Piramowicza w Nowym Sączu z istniejącym rondem w miejscowości Brzezna” podpisują wójt Chełmca, burmistrz Starego Sącza i prezydent Nowego Sącza. Dokument zakłada, że sygnatariusze „podejmą wspólne działania na rzecz realizacji inwestycji” czyli budowy drogi i mostu na odcinku od ulicy Piramowicza z wykorzystaniem będącej również w planach drogi od ul. Jagodowej w Nowym Sączu do Brzeznej.
– Teraz wszystko zależy od finansów, bo projekty są już w większości gotowe – mówi Ryszard Nowak.
czerwiec 2015 Porozumienie samorządowców o współdziałaniu przy realizacji inwestycji drogowych w Nowym Sączu i okolicach. Władze samorządowe chcą wspólnie zrealizować kilka odcinków drogi nazwanych „obwodnicą doliną Dunajca”.
– Tworzymy mocny zespół samorządowców, który będzie starał się pozyskać środki zewnętrzne na tę ważną dla nas wszystkich inwestycję . Dzisiaj łączymy siły, podpisujemy porozumienie, jesteśmy dla siebie partnerami i będziemy starać się o środki zewnętrzne ze wszystkich możliwych źródeł finansowania – oświadcza prezydent Nowego Sącza.
sierpień 2015 Otwarcie Obwodnicy Północnej. Według deklaracji prezydenta, Węgierska Bis powinna być oddana do użytku w 2017 roku i dopiero wtedy mogłoby się rozpocząć – o ile miasto zdobędzie środki – wyburzanie starego mostu na Dunajcu i budowa nowej przeprawy.
– Obecny most jeszcze parę lat wytrzyma, ta inwestycja po otwarciu Obwodnicy Północnej już nie jest aż tak priorytetowa jak do tej pory – wyjaśnia prezydent.
sierpień 2015
– Jeśli chodzi o Węgierską BIS to cały czas trwają prace projektowe związane z przygotowaniem koncepcji. Jeszcze w bieżącym roku będzie ogłoszony przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą wraz z przygotowaniem materiałów do złożenia wniosku o decyzji ZRID – mówi w prasowym wywiadzie Grzegorz Mirek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu
kwiecień 2016
– Mieliśmy już decyzję środowiskową, od której jednak do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołały się Stowarzyszenie Centrum Zrównoważonego Transportu w Warszawie i Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze w Katowicach. Po rozstrzygnięciu tej kwestii wystąpimy o pozwolenie na budowę – mówi Krzysztof Witowski, rzecznik prezydenta Nowego Sącza.
maj 2016 Przedstawiciele Nowego Sącza, Starego Sącza, Podegrodzia, Łącka, Łososiny Dolnej, Chełmca i powiatu nowosądeckiego podpisują kolejny list intencyjny, który ma potwierdzać wcześniejsze porozumienia, m.in. z października 2014 i czerwca 2015 roku, mówiące o współdziałaniu przy realizacji inwestycji drogowych w Nowym Sączu i okolicach.
– Prace nad budową alternatywnej drogi dla ul. Węgierskiej są już w zaawansowane, ale jestem skłonny przesunąć je na późniejszy termin, żeby szybciej usprawnić komunikację w całym regionie. Wszyscy doszliśmy do wniosku, że priorytetowym zadaniem będzie wykonanie pierwszego etapu obwodnicy doliną Dunajca. Most łączący ul. Piramowicza ze Świniarskiem i około kilometrowy odcinek drogi biegnącej do obwodnicy zachodniej rozładuje też ruch na ul. Węgierskiej – deklaruje Ryszard Nowak.











Wystarczy odbicie za Rafą w prawo i ssrrrruuuuu na Jana Pawła na Stary Sącz hehe