Strona główna Wiadomości

Wiceminister infrastruktury obiecuje rozpoczęcie budowy Sądeczanki od odcinka Nowy Sącz – Kurów

Reklama
Według obecnych zapowiedzi, jako pierwszy na realizację ma szansę odcinek między Kurowem a Nowym Sączem
Decyzja środowiskowa ma zostać wydana jeszcze w 2024 dla Wariantu C przebiegu drogi. Według obecnych zapowiedzi, jako pierwszy na realizację ma szansę odcinek między Kurowem a Nowym Sączem

W poniedziałek w w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad doszło do rozmów przedstawicieli samorządów z wiceministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem. Tematem była budowa drogi krajowej nr 75 w nowym śladzie między Brzeskiem a Nowym Sączem, powszechnie nazywanej Sądeczanką.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu z powiatów bocheńskiego, brzeskiego i nowosądeckiego oraz z Nowego Sącza. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, „przedstawiciele GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury zaprezentowali samorządowcom aktualny stan prac związanych z przygotowaniem nowego przebiegu niemal 50 km DK75 na południe od Brzeska”.

– Zgodnie z dostępnymi informacjami Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jest na ostatnim etapie prac zmierzających do przygotowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. RDOŚ deklarowała wydanie takiej decyzji do końca roku. Po jej otrzymaniu podjęte zostaną prace na odcinkach, które nie są przedmiotem większych kontrowersji – czytamy w komunikacie resortu. Według ministra infrastruktury i przedstawicieli GDDKiA, taką częścią trasy jest odcinek między Kurowem a Nowym Sączem.

Reklama

Przewiduje się etapowanie inwestycji. W pierwszej kolejności „zostaną zrealizowane trzy etapy niewzbudzające kontrowersji, a w dwóch pozostałych etapach uwzględniony zostanie głos społeczny”.

Przedstawiciele gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna podkreślili podczas spotkania, że w ich opinii optymalny przebieg zapewnia wariant A, a nie wariant C preferowany przez inwestora. Wiceminister Stanisław Bukowiec zapowiada, że „rozmowy z samorządami będą kontynuowane” i „liczy w tej sprawie na wypracowanie społecznego kompromisu, aby przebieg tak ważnej dla całego kraju trasy był zadowalający dla wszystkich”.

Uczestnicy spotkania w drugiej jego części wybrali się do Brzeska, gdzie dobiega końca budowa tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4. To odcinek wcześniej uważany za obwodnicę Brzeska ale kilka lat temu, ze względów propagandowych, zyskał miano „pierwszego etapu Sądeczanki”.

Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem ma mieć niespełna 50 km długości (po nowym oraz istniejącym śladzie DK75). Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.) zarezerwowano na budowę drogi niemal 3,2 mld zł. Według informacji przekazywanych przez GDDKiA, po wydaniu decyzji środowiskowej przez RDOŚ i mimo spodziewanych odwołań, będzie możliwe ogłaszanie przetargów na badania geologiczne czy kolejne niezbędne projekty. W wariancie optymistycznym rozpoczęcie budowy pierwszych odcinków nastąpi jeszcze przed 2030 rokiem, budowa potrwa co najmniej trzy, cztery lata.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj