
W poniedziałek w w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad doszło do rozmów przedstawicieli samorządów z wiceministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem. Tematem była budowa drogi krajowej nr 75 w nowym śladzie między Brzeskiem a Nowym Sączem, powszechnie nazywanej Sądeczanką.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu z powiatów bocheńskiego, brzeskiego i nowosądeckiego oraz z Nowego Sącza. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, „przedstawiciele GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury zaprezentowali samorządowcom aktualny stan prac związanych z przygotowaniem nowego przebiegu niemal 50 km DK75 na południe od Brzeska”.
– Zgodnie z dostępnymi informacjami Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jest na ostatnim etapie prac zmierzających do przygotowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. RDOŚ deklarowała wydanie takiej decyzji do końca roku. Po jej otrzymaniu podjęte zostaną prace na odcinkach, które nie są przedmiotem większych kontrowersji – czytamy w komunikacie resortu. Według ministra infrastruktury i przedstawicieli GDDKiA, taką częścią trasy jest odcinek między Kurowem a Nowym Sączem.
Przewiduje się etapowanie inwestycji. W pierwszej kolejności „zostaną zrealizowane trzy etapy niewzbudzające kontrowersji, a w dwóch pozostałych etapach uwzględniony zostanie głos społeczny”.
Przedstawiciele gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna podkreślili podczas spotkania, że w ich opinii optymalny przebieg zapewnia wariant A, a nie wariant C preferowany przez inwestora. Wiceminister Stanisław Bukowiec zapowiada, że „rozmowy z samorządami będą kontynuowane” i „liczy w tej sprawie na wypracowanie społecznego kompromisu, aby przebieg tak ważnej dla całego kraju trasy był zadowalający dla wszystkich”.
Uczestnicy spotkania w drugiej jego części wybrali się do Brzeska, gdzie dobiega końca budowa tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4. To odcinek wcześniej uważany za obwodnicę Brzeska ale kilka lat temu, ze względów propagandowych, zyskał miano „pierwszego etapu Sądeczanki”.
Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem ma mieć niespełna 50 km długości (po nowym oraz istniejącym śladzie DK75). Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.) zarezerwowano na budowę drogi niemal 3,2 mld zł. Według informacji przekazywanych przez GDDKiA, po wydaniu decyzji środowiskowej przez RDOŚ i mimo spodziewanych odwołań, będzie możliwe ogłaszanie przetargów na badania geologiczne czy kolejne niezbędne projekty. W wariancie optymistycznym rozpoczęcie budowy pierwszych odcinków nastąpi jeszcze przed 2030 rokiem, budowa potrwa co najmniej trzy, cztery lata.
(JO)