
Przedstawiciele władz Małopolski z udziałem polityków Prawa i Sprawiedliwości ogłosili w poniedziałek w Nowym Sączu uzyskanie decyzji ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej dla przygotowywanego od kilku lat przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na rzece Dunajec. Tę realizację nowego połączenia Starego Sącza i Nowego Sącza wraz z budową mostu na Dunajcu w rejonie ul. Podmłynie i osiedla Tłoki wspólnie przygotowują Województwo Małopolskie (pełni rolę inwestora), Miasto Nowy Sącz, Powiat Nowosądecki oraz gminy Podegrodzie i Chełmiec.
– Był 2019 rok, gdy rząd zjednoczonej prawicy zadeklarował realizację tej ważnej inwestycji dla ziemi nowosądeckiej. Dziś wszystkie ważne sprawy związane z nią zostały już zrealizowane. Teraz czas na ogłoszenie przetargu, jeszcze przed wakacjami, potem wyłonienie wykonawcy, tak aby na przełomie 2025 i 2026 roku rozpocząć prace, które w 30 miesięcy powinny się zakończyć. Dzisiaj symbolicznie dotrzymujemy słowa. Nowy Sącz jest bardzo zakorkowany i most jest bardzo potrzebny. Dziękuję za dotychczasową pracę parlamentarzystom i samorządowcom, w tym samorządowi Województwa na czele z wicemarszałkiem Witoldem Kozłowskim – mówił w poniedziałek Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.
– Ten most wraz z rozjazdami, cały układ komunikacyjny – to będzie węzeł dla ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego. Decyzje w tej sprawie były podejmowane jeszcze w 2018 roku. To jest największa inwestycja w historii Samorządu Województwa Małopolskiego. Inwestycja z jednej strony będzie łączyć się z ul. Węgierską (przebieg DK 87), a po przeciwnej stronie z tzw. Zachodnią Obwodnicą Nowego Sącza (DP 1583K). Jej zadaniem będzie przejąć częściowo ruch samochodowy odbywający się po obecnym przebiegu ul. Węgierskiej, moście Piłsudskiego, jak i moście w Starym Sączu w ciągu DW 969. Realizacja inwestycji pozwoli nie tylko wyeliminować ruch tranzytowy z centrum i poprawić przepustowość istniejących połączeń, ale poprawi też warunki ekologiczne w korytarzu istniejących ul. Węgierskiej i Prażmowskiego w Nowym Sączu.
Przypomnijmy, żeWedług zamierzeń, w Nowym Sączu ma powstać 530-metrowa przeprawa mostowa na rzece Dunajec wraz z dojazdami łączącymi obiekt z drogą krajową 87 oraz obwodnicą Podegrodzia (drogą wojewódzką 969). Początek inwestycji planuje się na skrzyżowaniu zachodniej obwodnicy Nowego Sącza (droga powiatowa nr 1583K) z ul. „Młyńczyska” (droga gminna nr 293981K) w miejscowości Podrzecze przy zbiorniku retencyjnym. Dalej nowa droga przebiegać będzie w kierunku północno-wschodnim przez tereny rolnicze, wzdłuż zachodniego wału przeciwpowodziowego Dunajca. W ramach inwestycji przewiduje się także m.in. budowę ronda w Nowym Sączu, skrzyżowania z dodatkowymi jezdniami do obsługi terenów przyległych. Koniec trasy przewiduje się na projektowanym skrzyżowaniu drogi krajowej 87 (ul. Węgierska) i drogi gminnej nr 293258K (ul. Podmłynie) w Nowym Sączu, po zachodniej stronie linii kolejowej nr 96.
Droga ma przebiegać w zaaprobowanym przez samorządy tzw. wariancie C. Dla tego przebiegu W listopadzie 2020 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Została zaskarżona przez Ryszarda Florka, właściciela firmy Fakro wraz z Sądecką Izbą Gospodarczą, którzy są przeciwni wariantowi C. W 2023 WSAskarga została oddalona a jedna ze stron złożyła skargę kasacyjną.
Według założeń nowa o długości ok. 3,5 km droga między Nowym Sączem i Starym Sączem będzie jednojezdniowa, dwupasmowa o przekroju 2×3,5m. Most na Dunajcu o długości ok. 700 m (wraz z estakadami dojazdowymi powinien mieć dodatkowo jednostronny ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,5 m. Przewidywany dziś koszt realizacji całego zadania to, wraz z wykupem gruntów, około 300 mln zł. W 2021 roku podpisano porozumienie pomiędzy Województwem Małopolskim a Miastem Nowym Sączem, Gminą Chełmiec oraz Gminą Podegrodzie w którym strony porozumienia deklarują wolę pokrycia w latach 2024 – 2025 kosztów regulacji stanów prawnych nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań niezbędnych do realizacji zadania. Ponadto Wojewóztwo Małopolskie jako inwestor zamierza zdobyć dofinansowanie zadania w ramach tządowego programurealizowanego przez MInisterstwo Infrstruktury „Mosty dla Regionów”. Planuje się rozpoczęcie prac w 2026 roku.
(JO)