Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu i opcji dla zadania pt.: „Budowa nowej linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Modernizacja linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz” – poinformowała Spółka we wtorek w komunikacie.
Decyzję podjęto ponad pół roku później, niż pierwotnie zapowiadano. Do dalszych analiz wybrano Wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
– Wybrany przebieg okazał się być najkorzystniejszym z przeanalizowanych na podstawie kryteriów społecznych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych – podają PKP PLK.
– Podjęta decyzja o wyborze ostatecznego przebiegu jest niezwykle ważnym krokiem zamykającym pewien etap planowania i pozwalającym na rozpoczęcie prac związanych z analizami uszczegóławiającymi oraz opracowaniem modeli finansowania i realizacji przedsięwzięcia, na podstawie których będzie mogła zostać podjęta decyzja o realizacji Projektu – wyjaśniają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ale na dalszy rozwój wydarzeń przyjdzie jeszcze poczekać. Do 11 sierpnia trwają konsultacje publiczne projektu Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023, w którym budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc i modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz znalazły się na liście inwestycji rezerwowych (tu więcej o tym).
Goszcząca w Nowym Sączu 18 lipca premier Ewa Kopacz pocieszała, że żadne decyzje jeszcze w tej sprawie nie zapadły. – Ja nie chciałabym przesądzać dzisiaj, w tej rozmowie, na której pozycji i czy to będzie lista priorytetowa, czy zapasowa, ale jedno powiem, na pewno wtedy kiedy tutaj przyjadę z Radą Ministrów do Krakowa na posiedzenie RM będę gotowa na odpowiedź i myślę, że to będzie chyba odpowiedź która powinna w jakimkolwiek stopniu zadowolić wszystkich oczekujących – tak dość enigmatycznie mówiła premier Kopacz.
Kilka dni temu pytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju o stan prac w sprawie linii przez Podłęże i Szczyrzyc do Nowego Sącza. – Obecnie trwa realizacja umowy na przygotowanie Studium Wykonalności dla projektu. Zakłada się, że prace zakończą się w listopadzie 2015 r. Niewykluczone, że konieczność aktualizacji Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wpłynie na termin uzyskania decyzji środowiskowej. Decyzja o realizacji projektu będzie musiała uwzględnić takie czynniki jak: ostateczne oszacowanie jej kosztu, możliwość pozyskania środków finansowych oraz ewentualne oszczędności w ramach zaplanowanych inwestycji – wyjaśnił Piotr Popa, rzecznik MIiR.
Wybrany właśnie wariant 1A budowy nowych linii kolejowych nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna zakłada m.in. wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych.
Na ich przebiegu będzie zlokalizowane 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie mają być dwutorowe z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h (z wyjątkiem zakładanych ograniczeń w rejonie stacji Tymbark).
Natomiast Opcja 4 modernizacji istniejącej 75-kilometrowej linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza zakłada m.in. budowę estakady o długości ok. 1,1 km w okolicach Limanowej oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km na terenie powiatu limanowskiego. Koncepcja modernizacji mówi o osiąganiu prędkości przejazdu pociągów do 120 km/h. Jednak w celu optymalizacji kosztów (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60km/h).
Projekt „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” jest wymieniony w Dokumencie Implementacyjnym, który jest częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Wskazuje on priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Dokument ten jest kluczowy do uruchomienia finansowania z UE na lata 2014-2020. Ponadto opracowywane przedsięwzięcie znajduje się w szeregu innych dokumentów, m.in. w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski oraz w strategii rozwoju województwa.
Nadrzędnym celem dyskutowanego od kilkudziesięciu już lat pomysłu budowy linii kolejowej jest znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach m.in. z Krakowa do Zakopanego oraz Nowego Sącza. Inwestycja wstępnie wyceniana jest na około 6 mld zł.
(JO)




