
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na roboty budowlane związane z modernizacją dwóch odcinków (A2 i A3) linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. To są prace między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną oraz przysiółkiem Fornale w Kasinie Wielkiej. Konsorcjum PORR S.A./Trakcja System wykona je za niespełna 700 mln zł.
Postępowanie przetargowe trwało od grudnia ub. roku. Zostało wszczęte po rozwiązaniu umowy ze spółką Strabag, która wcześniej rozpoczęła roboty na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Postępowanie uzupełniono o fragment linii między Mszaną Dolną i Fornalami.
W przetargu wzięło udział 6 wykonawców. Ostatecznie jako najkorzystniejszą wybrano propozycję PORR S.A. jako liderem konsorcjum wraz ze spółką Trakcja System w cenie brutto 697 647 390,00 zł. Jedynym kryterium wyboru ofert była całkowita cena brutto.
Zakres obrót obejmuje budowę zelektryfikowanych torów o wzmocnionych parametrach (dla prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich) oraz nowych peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Łącznie w ponad dwa lata ma powstać na tym odcinku 66 budowli, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Natomiast prace na odcinku Mszana Dolna – Fornale rozpoczną się od rozbiórki istniejącej infrastruktury.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowy 58 km nowej linii. Ta nowa linia będzie łączyć docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Ponadto, najnowsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut. Z kolei podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji przekracza 12 mld zł. Obecnie na modernizowanej linii 104 trwają roboty budowlane na kilku odcinkach: między Nowym Sączem i bocznicą w Klęczanach. Prace prowadzone są również na odcinku Klęczany – Limanowa, gdzie drążony jest tunel o długości niemal 4 km, oraz na stacji Limanowa. Ponadto, prace trwają od Rabki Zaryte do Chabówki. W toku są jeszcze postępowania przetargowe dla odcinków Szczyrzyc–Tymbark oraz Tymbark—Limanowa, jak również Podłęże—Gdów.

(JO)