
Do końca listopada 2019 roku powinna powstać koncepcja połączenia drogi krajowej nr 87 w Nowym Sączu z drogą wojewódzką nr 969 wraz z budową mostu na Dunajcu w rejonie ul. Piramowicza. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie rozstrzygnął właśnie – ogłoszony w styczniu br. – przetarg na wykonawcę opracowania wariantów około 3-kilometrowej trasy.
„Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy połączenia DK nr 87 w Nowym Sączu z DW nr 969 wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach” wykona konsorcjum firm EKKOM Kraków – Pracownia Projektowa Mostopol Opole. Jego oferta była najtańsza spośród trzech, które wpłynęły na przetarg – wyniosła niespełna 800 tys. zł brutto. Mimo to Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie musiał znacząco zwiększyć budżet przeznaczony na realizację zamówienia (podczas otwarcia ofert informował o 500 tys. zł brutto przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia).
Według wymagań ZDW, koncepcja powinna zawierać co najmniej 3 warianty przebiegu drogi. Ma także uwzględniać wniosek władz Nowego Sącza „proponujący rozważenie przebiegu nowej drogi klasy technicznej głównej (G) od ul. Węgierskiej w rejonie ul. Piramowicza w Nowym Sączu poprzez nowy most przez rz. Dunajec, w kierunku zrealizowanych po zachodnie stronie rzeki dróg głównych i powiązania z nimi (uwzględnienie planowanej drogi w Gminie Chełmiec wzdłuż wałów Dunajca (…)).
Projektowana droga ma być jednojezdniowa, dwupasowa o przekroju 2×3,5m. Most o długości ok. 700 m powinien mieć dodatkowo jednostronny ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,5 m lub w wersji „oszczędnościowej” – tylko chodnik o szerokości 2 m. Konstrukcja mostu powinna być przedstawiona w 3 wariantach: „ekonomicznym”, „o podwyższonych walorach estetycznych” oraz „zoptymalizowanym”, uwzględniającym w szczególności koszty utrzymania obiektu w okresie eksploatacji. „Po przeanalizowaniu kwestii budowlanych i kosztów Zamawiający przy udziale Samorządów Lokalnych wybierze wariant najbardziej korzystny” – czytamy w dokumentacji przetargu.
Po opracowaniu „wstępnej koncepcji” Wykonawca powinien przygotować „koncepcję programową” która uściśli zakres rzeczowy i finansowy poszczególnych wariantów planowanej inwestycji. Potem będzie musiał pozyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Ostatnim zadaniem Wykonawcy będzie opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla wariantu z decyzją środowiskową. PFU służy m.in. do ustalenia planowanych prac projektowych i robót budowlanych. ZDK wyznaczył termin wykonania całego zadania na 30.11.2019 r.
Przypomnijmy, że Zarząd Województwa Małopolskiego zapowiedział przeznaczenie na całą inwestycję 60 mln zł ze środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Szacuje się, że budowa trasy wraz z mostem może pochłonąć nawet dwa razy tyle środków, dlatego w inwestycji będą musiały również partycypować lokalne samorządy.
Według wypowiedzi członka zarządu województwa Leszka Zegzdy z marca br., nowa trasa i trzeci w Nowym Sączu most na Dunajcu powinny powstać „najpóźniej do końca 2022 roku”.
(JO)