
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie po trwającej ponad pięć miesięcy procedurze przetargowej wybrał najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu „Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na rz. Dunajec – opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji umożliwiających realizację inwestycji, pełnienie nadzoru autorskiego”.
W przetargu uczestniczyło 16 firm i konsorcjów. ZDW w Krakowie poinformował w piątek, że jako najkorzystniejszą ofertę uznał tę złożoną przez spółkę Mosty Gdańsk o wartości 1,68 mln zł.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych oraz uzyskanie niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji wymaganych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wraz z jej uzyskaniem. Wykonawca ma na to czas do końca 2022 roku. Dodatkowo w przypadku skorzystania z opcji, wybrana firma będzie pełnić nadzór autorski nad projektem. Ten okres szacowany jest na 36 miesięcy od momentu rozpoczęcia prac budowlanych.
Koncepcję nowego połączenia Starego Sącza i Nowego Sącza wraz z budową mostu na Dunajcu w rejonie ul. Piramowicza i osiedla Tłoki wspólnie przygotowują Województwo Małopolskie (pełni rolę inwestora), Miasto Nowy Sącz, Powiat Nowosądecki oraz gminy Podegrodzie i Chełmiec. Preferowany przez władze Nowego Sącza i okoliczne samorządy „wariant C” ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną w zeszłym roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, ale wciąż jeszcze rozpatrywane są odwołania.
Wcześniej, w 2018 roku podpisano umowę między Województwem Małopolskim a Nowym Sączem i gminami Chełmiec oraz Podegrodzie w sprawie współpracy przy opracowaniu koncepcji połączenia DK 87 z DW 969 wraz z budową nowego mostu na Dunajcu. Już pod koniec 2018 roku spośród trzech proponowanych wariantów samorządy jako preferowany wskazały wariant C. W 2019 roku ten wariant został zakwestionowany m.in. przez Ryszarda Florka, właściciela firmy Fakro wraz z Sądecką Izbą Gospodarczą.
W marcu br. w Nowym Sączu podpisano porozumienie pomiędzy Województwem Małopolskim a Miastem Nowym Sączem, Gminą Chełmiec oraz Gminą Podegrodzie w którym strony porozumienia deklarują wolę pokrycia w latach 2024 – 2025 kosztów regulacji stanów prawnych nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań niezbędnych do realizacji zadania.
– To największa jak do tej pory inwestycja infrastrukturalna realizowana na terenie Sądecczyzny. Koszt szacujemy na około ćwierć miliarda złotych. Jestem przekonany, że inwestycję uda się zrealizować, bo montaż finansowy w zasadzie jest już dopięty, zatem gdzieś w okolicach końcówki 2025 roku będziemy mogli powiedzieć, że jesteśmy otwarci na stronę południową z miasta Nowego Sącza i od strony południowej do miasta – mówił w marcu marszałek małopolski Witold Kozłowski.
W założeniach droga między Nowym Sączem (z początkiem w okolicach ul. Piramowicza) i Starym Sączem (z wlotem do obwodnicy zachodniej na terenie gminy Chełmiec) ma być jednojezdniowa, dwupasmowa o przekroju 2×3,5m. Most na Dunajcu o długości ok. 700 m powinien mieć dodatkowo jednostronny ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,5 m. Przewidywany dziś koszt realizacji całego zadania to, wraz z wykupem gruntów, około 250 mln zł a termin zakończenia inwestycji to rok 2026.
(JO)