Strona główna Wiadomości

Za kilka lat przebudowane przystanki, nowe wiadukty i most. PKP-PLK ogłaszają przetarg na modernizację odcinka Klęczany – Nowy Sącz na linii kolejowej 104

Planowany most na Dunajcu. Wizualizacja PKP-PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłaszają przetarg na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Na odcinku między Klęczanami a naszym miastem przebudowane zostaną stacje: Marcinkowice, Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto; powstanie most na Dunajcu i dwa nowe wiadukty nad obecnymi przejazdami.

PKP-PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz (nr 104) na odcinki Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, „docelowym efektem inwestycji będzie wznowienie połączeń pasażerskich trasą Chabówka – Nowy Sącz, zwiększenie dostępności do kolei komfortu i bezpieczeństwa podróżowania. Inwestycja wpłynie korzystnie na atrakcyjność i rozwój ekologicznego transportu kolejowego w województwie”.

Reklama

Modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem a Chabówką jest częścią szerszego projektu, związanego z planowaną budową linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna. – To ważna inwestycja dla całej Małopolski, ale szczególnie istotna dla regionu Sądecczyzny, który w wyniku wieloletnich zaniedbań stał się wykluczony komunikacyjnie – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który w czwartek uczestniczył w konferencji prasowej PKP-PLK, na której poinformowano o ogłoszeniu kilku przetargów na inwestycje na łączną kwotę 4,6 mld zł.

modernizacja linii Nowy Sącz
Grafika PKP-PLK

– Przetarg ogłoszony na linię Chabówka – Nowy Sącz (nr 104) na odcinki Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz zapewni przywrócenie połączeń kolejowych oraz korzystnie zmieni warunki podróży. Zdecydowanie zwiększy się dostępności i standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach, będą działania podnoszące prędkość pociągów i poziom bezpieczeństwa, m.in.  nowe urządzenia sterowani i bezkolizyjne przejazdy – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jak poinformowano w czwartek, na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem „przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne”.

W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: na styku ulic Kolejowej i Zielonej (tu, gdzie dziś jest przejazd kolejowy) oraz nad ul. Krakowską (również w miejsce obecnego przejazdu drogowo-kolejowego) na osiedlu Helena. Inwestycja ma również obejmować budowę nowego mostu kolejowego na Dunajcu w Nowym Sączu.

Wiadukt nad ulicą Krakowską. Wizualizacja PKP-PLK

Na drugim odcinku linii nr 104, na który ogłoszono przetarg, według zapowiedzi PKP-PLK „na stacji Rabka Zaryte dostępność dla wszystkich podróżnych zwiększy budowa przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce Zdroju wybudowany zostanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji w obrębie ruchliwego skrzyżowania Zakopiańska – Podhalańska. Zarówno na stacji Rabka Zaryte, jak i przystanku Rabka Zdrój perony zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się”.

Według aktualnych wypowiedzi przedstawicieli rządu oraz kolei, modernizacja 75-km linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna powinna się zakończyć jeszcze przed 2030 rokiem. Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 godziny.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj