
W listopadzie rozpoczną się prace w rejonie ul. Kolejowej i Zielonej, gdzie kolej zamierza zbudować wiadukt w związku z rozpoczętą modernizacją odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka – poinformowały nas PKP – Polskie Linie Kolejowe. Na wiosnę rozpocznie się z kolei budowa wiaduktu na ul. Krakowskiej a prace mają trwać dwa lata. Prezydent Nowego Sącza zwołuje spotkanie z inwestorem i wykonawcą robót z miejscowymi służbami i firmami komunalnymi w celu wypracowania jak najmniej uciążliwego harmonogramu robót.
Warta 960 mln zł brutto modernizacja odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 do Chabówki to m.in. budowa nowego mostu kolejowego na Dunajcu, przebudowa stacji Marcinkowice, przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto oraz budowa tzw. LCS (lokalnego centrum sterowania), czyli nowoczesnej nastawni do kierowania ruchem kolejowym. W ramach tej olbrzymiej inwestycji prowadzony będzie szereg prac wokół infrastruktury kolejowej. U zbiegu ul. Kolejowej, Zielonej i Asnyka powstanie skrzyżowanie dwupoziomowe. Według projektu tory pobiegną wiaduktem, a jezdnia zostanie obniżona (także pod sąsiednim wiaduktem na linii do Muszyny, bliżej wylotu ul. Wyspiańskiego). W związku z dużą różnicą poziomów, ul. Asnyka zostanie drogą bez przejazdu – nie będzie już można skrócić sobie drogi między ul. Zieloną a Węgierską.
Wiadukt zostanie wybudowany również nad ul. Krakowską, przy przystanku kolejowym Nowy Sącz Chełmiec. Ulica zostanie w związku z tym przebudowana na odcinku 400 metrów, powstanie również przejście podziemne. W niedalekiej okolicy zostanie zlikwidowany przejazd przez tory na ul. Dmowskiego, przejście na ul. Jesionowej oraz wjazd z ul. Krakowskiej na ul. Ściegiennego; przebudowany też będzie wiadukt nad ul. Starowiejską.
Dotychczasowy przejazd kolejowy na początku ul. Szwedzkiej (za Wspólnotą Emaus, z podjazdem obok Zakładu Karnego) zostanie zlikwidowany a ten odcinek zostanie drogą bez przejazdu. W zamian PKP-PLK proponują budowę nowego odcinka ulicy po drugiej stronie torów, zabezpieczonego murem oporowym, również z wjazdem z ul. Kościuszki. Przebudowane też zostaną przejazdy kolejowe na ul. Kościuszki oraz Mickiewicza.
Przejście podziemne pod torami modernizowanej linii kolejowej ma powstać na ul. Wolskiej, przy przejściu z Kocich Plant na Wólki. Zlikwidowany zostanie lubiany przez mieszkańców skrót z ul. Tatrzańskiej przez odcinek ul. Wrześniowskiej do ul. Barbackiego na Wólkach. Nie zmieni się natomiast przebieg początkowego odcinka ul. Węgierskiej (pod wiaduktem). Obecny wiadukt zostanie wprawdzie rozebrany, ale w tym samym miejscu powstanie nowy.
Na wykonanie wszystkich zadań wykonawca (konsorcjum firm Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.) ma 30 miesięcy od momentu podpisania umowy (co nastąpiło w maju br.).
– Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych, to korzyść dla kolei i dla miasta. Pociągi pojadą szybciej, a kierowcy oraz piesi unikną oczekiwania na otwarcie przejazdu. Nowe obiekty znacznie usprawnią komunikację w mieście. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na torach i na drodze – przekonuje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak nas poinformowała Dorota Szalacha w listopadzie bieżącego roku planowane jest rozpoczęcie prac w rejonie ulic Kolejowej i Zielonej. – Na wiosnę przyszłego roku przewidziane są roboty dla budowy nowego wiaduktu przy ul. Krakowskiej. Prace przy obiektach będą wymagały zmian w organizacji ruchu drogowego. Przygotowany i uzgodniony przez zarządcę drogi projekt organizacji ruchu ma zapewnić realizację inwestycji zgodnie z umową, przy minimalizacji utrudnień komunikacyjnych na terenie miasta. Realizacja części prac planowana jest z uwzględnieniem ruchu samochodowego, bez dodatkowych objazdów – dodała.
Prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel obawia się paraliżu ruchu w kilku rejonach miasta, gdzie prace i zamknięcia odcinków ulic mogą trwać nawet dwa lata. Dlatego jak poinformował w czwartek, organizuje spotkanie w tej sprawie, na które zaprosił m.in. przedstawicieli PKP PLK, policji, straży pożarnej, MPK. – Jestem wielki zwolennikiem rozbudowy sieci kolejowej i chciałbym dojeżdżać do Krakowa w 50 minut, ale jednocześnie jako prezydent reprezentuję interesy Miasta. To co zaproponowały PKP będzie bardzo trudne do przełknięcia przez nas, przez użytkowników ruchu, którzy muszą się przemieszczać. Dlatego warto o tym rozmawiać. Z tego co wiem to właśnie m.in. ul. Kolejowa ma być wyłączona z użytkowania przez dwa lata. To jest tak długi okres że szczerze mówiąc nie mogę sobie tego wyobrazić. Tym bardziej że również ul. Krakowska na wysokości skrzyżowania z linią kolejową byłaby wyłączona na podobny okres czasu. Wymaga to moim zdaniem dyskusji, wymaga przemyślenia, być może innego poukładania kolejności prac i oto będziemy apelować do PKP – zapowiedział prezydent Handzel.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
(JO)