Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem zezwolenia na budowę dla nowego zagospodarowania Rynku Maślanego i jego okolicy. Projekt ma dotyczyć trzech etapów prac – wyprostowania odcinka ulicy Sobieskiego, nowej aranżacji Rynku Maślanego wraz z podziemnymi miejscami parkingowymi oraz budynku przy ul. Grybowskiej w miejscu byłej komendy straży pożarnej.
Opracowanie dokumentacji projektowej to kolejny etap w przygotowaniu zapowiadanej od wielu lat rewitalizacji Rynku Maślanego i okolicznych terenów. W zeszłym roku przygotowano program funkcjonalno-użytkowy tego zamierzenia. Czytaj o tym: Miasto wybrało firmę, która oszacuje koszty projektu i przebudowy Rynku Maślanego.
Teraz władze Nowego Sącza oczekują wykonania jednej koncepcji programowo-przestrzennej dla całego zamierzenia wraz z uproszczoną kalkulacją kosztów. Ponadto przygotowania projektu budowlanego oraz wykonawczego i uzgodnienia go a także kosztorysów inwestorskich. Te działania powinny zakończyć się uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zwycięzca przetargu będzie także miał za zadanie pełnić nadzór autorski nad realizacją projektu.
Jak czytamy w opracowanej już koncepcji inwestycji, „celem inwestycji jest stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej i estetycznej przestrzeni miejskiej na terenie Rynku Maślanego w Nowym Sączu. Projekt zakłada odnowę i przebudowę przestrzeni w taki sposób, aby zachować jej historyczny charakter, a jednocześnie dostosować ją do współczesnych potrzeb użytkowników. Planowana inwestycja ma przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców, ożywić funkcje handlowe oraz stworzyć atrakcyjne miejsce do spędzania czasu”.
Materiał promocyjny: Dlaczego dokładność wag wpływa na zyski
Wśród głównych założeń modernizacji samego rynku jest realizacja 8 pawilonów handlowych dwu i czterolokalowych oraz 3 wiat handlowych. Fragment ul. Sobieskiego od ul. Kościuszki ma być przywrócony do stanu z lat 60. (czyli jako przedłużenie ul. Długosza). Od strony Sobieskiego ma być jedne z wjazdów do planowanego pod Rynkiem Maślanym parkingu podziemnego. Drugi wjazd przewiduje się od strony ul. Matejki, gdzie przewiduje się dodatkowy, trzeci pas do prawoskrętu a także likwidację obecnego parkingu.
Teren po straży pożarnej to miejsce dla nowego budynku biurowo-usługowego. W myśl koncepcji „obiekt będzie mieścił funkcje biurowe, usługowe i przestrzenie ogólnodostępne”. Obok mają powstać dwa budynki dla małej gastronomii. Ponadto istniejąca wieża strażacka ma zostać zaadaptowana na wieżę z platformą widokową. Całość ma zostać uzupełniona zielenią z parkiem kieszonkowym przy zbiegu ul. Kościuszki i Sobieskiego na czele.
Na opracowanie tych wszystkich założeń wykonawca będzie miał czas do 1 grudnia, z wcześniejszymi terminami dla części projektu. Urząd Miasta podkreśla, że cała inwestycja winna być podzielona na 3 niezależne etapy, które „mogą samodzielnie funkcjonować”. Chodzi o wyprostowanie ulicy Sobieskiego, Rynek Maślany z podziemnymi miejscami parkingowymi (pełniącymi także funkcje schronu) oraz budowę obiektu biurowo-usługowego.
Według wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli władz Nowego Sącza, szansę na najszybszą realizację – być może już w 2026 roku – ma „wyprostowanie” ulicy Sobieskiego. Miasto będzie się starać o pozyskanie środków na ten cel z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Na pozostałe elementy przedsięwzięcia też jeszcze nie ma żadnych środków. Władze w tym przypadku zamierzają się ubiegać o dofinansowanie m.in. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (działanie rewitalizacja).
(JO)




![Linia kolejowa nr 104. Prace modernizacyjne w Nowym Sączu i Marcinkowicach [ZDJĘCIA] Prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Kościuszki w Nowym Sączu](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/Prace-w-rejonie-przejazdu-kolejowo-drogowego-na-Kosciuszki2-100x75.jpg)

A co z koncepcją wjazdu na parking od bulwaru Narwiku? Wjazdy na duży parking ulicami Sobieskiego i Jana Matejki, czyli ulic wąskich i w ścisłym centrum mają się nijak do prób oddalenia ruchu od starówki. Oczywiście taki wyjazd nie byłby tani ale jeśli nie zostanie zrobiony, a kiedyś wróci taka koncepcja to trzeba będzie ogromnych nakładów związanych z przebudową.