Strona główna Wiadomości

Zaktualizowano Krajowy Program Kolejowy. Utrzymano finansowanie dla projektu „Podłęże Piekiełko”

krajowy program kolejowy 2030
Grafika: Ministerstwo Infrastruktury

Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032; obecny KPK obowiązywał do 2023 roku). – Oznacza to zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji kolejowych w całym kraju. Jedną z najważniejszych jest budowa nowej linii kolejowej w woj. małopolskim: Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna, która jest częścią projektu popularnie zwanego „Podłęże – Piekiełko” – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

– Projekt „Podłęże – Piekiełko”, który jest jedną z większych inwestycji znajdujących się w tym Programie, jest realizacją naszych wieloletnich zapowiedzi oraz wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów południowej Polski – komentuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Reklama

Pierwszą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju.

Pierwsze prace w ramach tej części już się rozpoczęły na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Mimo podpisania na początku maja br. umowy na realizację prac na 16-kilometrowym odcinku E między Klęczanami a Nowym Sączem, prace do dziś się nie rozpoczęły. Powodem opóźnienia jest trwająca tzw. ponowna ocena oddziaływania na środowisko, konieczna do wydania przez wojewodę pozwolenia na budowę. Tutaj przeczytasz o tym: Opóźnia się rozpoczęcie przebudowy odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Klęczany

Dla odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Klęczany – Limanowa trwają obecnie postępowania przetargowe, które wkrótce wyłonią wykonawców prac. Sama stacja Limanowa zostanie zrealizowana w ramach odrębnego kontraktu. Ogłoszenie przetargu na te prace planowane jest na październik 2023 r.

Drugą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej – czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104. Dzięki przyjęciu przez Rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego, finansowanie tej inwestycji zostało zapewnione.

Po raz pierwszy podano harmonogram ogłaszania przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetargów na modernizację fragmentów trasy (projekty nowej linii zostały już zrealizowane w ramach prac przygotowawczych). Ma to się stać dla odcinków: Limanowa – Tymbark w marcu 2024 r. a Tymbark – Szczyrzyc w styczniu 2024 r. Przetargi dla odcinków Szczyrzyc – Gdów oraz Gdów – Podłęże zapowiadane są na III kwartał 2024 r.

Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu. W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku planuje się „utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe”. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym: 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020, 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027 oraz 11 mld zł w zakresie KPO.

jak czytamy w komunikacie ministerstwa, efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą m.in. szybkie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:

• Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa),

• Odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.

Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:

• Warszawa Centralna – Kołobrzeg,

• Warszawa Centralna – Ełk,

• Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny,

• Kraków Główny – Nowy Sącz,

• Białystok – Gdańsk Główny.

– Do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów – zapewnia MI.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj