
Ponad pół roku po ogłoszeniu planów utworzenia w Nowym Sączu Centrum Obsługi Telefonicznej i zatrudnienia w nim 50 nowych pracowników, ZUS nie potrafi odpowiedzieć, czy pomysł jest wciąż aktualny i kiedy nastąpi otwarcie. Z drugiej strony wiadomo, że w najbliższym czasie dojdzie do redukcji etatów w nowosądeckim Oddziale.
O planach powstania w mieście Centrum Obsługi Telefonicznej czyli call center do obsługi klientów ZUS z całego kraju poinformował jeszcze w lutym poseł Wiesław Janczyk. – Długo zabiegaliśmy o utworzenie COT na naszym terenie. Bardzo się cieszę, że się udało – pochwalił się na sesji Rady Powiatu Nowosądeckiego poseł PiS.
ZUS potwierdził wówczas tę informację zapowiadając utworzenie COT w IV kwartale bieżącego roku w nowosądeckim oddziale przy ul. Sienkiewicza. Łącznie w COT miało być do zagospodarowania 76 etatów; 23 z nich planowano obsadzić dotychczasowymi pracownikami. Zakładano, że nowych stanowisk pracy będzie 53. W drugiej połowie roku miała się zacząć rekrutacja.
Tymczasem dziś, pół roku po ogłoszeniu powstania COT w Nowym Sączu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie umie odpowiedzieć, czy nastąpiły jakieś zmiany w koncepcji jego utworzenia. Nie podaje też ile osób będzie ostatecznie w nim zatrudnionych i kiedy należy spodziewać się otwarcia.
– Na chwilę obecna nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie – tak, jednym zdaniem na wszystkie pytania, odpowiedziało Biuro Prasowe Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych po ponad tygodniu zwłoki i zapewnianiu, że informacje przygotowuje właściwy „departament”.
Co więcej, zamiast obiecywanych wcześniej przyjęć w nowosądeckim oddziale, na razie planowane są zwolnienia. Pod koniec lipca z ZUS-ie zdecydowano o redukcji zatrudnienia we wszystkich oddziałach w kraju. Na emeryturę mają być odesłani wszyscy uprawnieni do tego pracownicy; nie będą też przedłużane umowy osobom, które wkrótce osiągną wiek emerytalny.
– W Oddziale ZUS w Nowym Sączu trwają aktualnie rozmowy z pracownikami, którzy posiadają uprawnienia emerytalne, o możliwości rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron – potwierdziła nam Bożena Bielawska z ZUS Oddział Kraków „w uzgodnieniu z Dyrektorem Oddziału ZUS w Nowym Sączu”.
Na razie nie podano, ile osób może odejść z instytucji. Oddział ZUS w Nowym Sączu wraz z podległymi placówkami (w Gorlicach, Limanowej, Nowym Targu, Zakopanem) zatrudnia obecnie ponad 900 pracowników.
Centrum Obsługi Telefonicznej to specjalna usługowa infolinia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, będąca jednym z elementów Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Można tu zasięgnąć zarówno informacji o charakterze ogólnym jak i w sprawach indywidualnych, np. o kwocie składek zgromadzonych na indywidualnym koncie. Za pośrednictwem COT można również zarezerwować wizytę w placówce ZUS, a nawet złożyć niektóre z udostępnianych przez Zakład wniosków, niewymagających podpisu elektronicznego.
Pierwsze Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS otwarto w 2012. Obecnie w kraju działają cztery tego typu placówki: w Mińsku Mazowieckim, Węgrowie, Grudziądzu oraz Miastku. COT w Nowym Sączu, według wstępnych założeń, miał wchodzić w skład struktury organizacyjnej miejscowego oddziału.
(JO)