
W nocy ze środy na czwartek oddano do użytku budowany od połowy ubiegłego roku most na Dunajcu. Decyzję o jak najszybszym udostępnieniu nowej przeprawy podjął prezydent miasta. Oficjalne otwarcie zaplanowano na sobotę 11 maja.
Dobiegł końca paraliż komunikacyjny części Nowego Sącza, dotykający w szczególności mieszkańców lewego brzegu Dunajca. Z powodu zamknięcia w maju 2018 roku „mostu heleńskiego” (oficjalna nazwa Most im. Józefa Piłsudskiego) na czas jego wyburzenia oraz budowy w jego miejsce nowej przeprawy, na drogach objazdowych tworzyły się gigantyczne korki, wydłużające czas przejazdu kilku kilometrów często powyżej godziny.
– Ponieważ każda godzina utrudnień w ruchu jest dla nas ciężarem podjąłem decyzję, aby uruchomić most już dziś o północy – napisał w środę po południu w mediach społecznościowych prezydent miasta Ludomir Handzel.
Przed północą w środę po obu stronach mostu zaczęli się gromadzić piesi oraz kierowcy, oczekując na zapowiedziane otwarcie. Przybyłych witały władze miasta na czele z prezydentem Ludomirem Handzlem. O północy w powietrze wystrzeliły fajerwerki a chwilę potem puszczono ruch (tylko dwoma z czterech pasów jezdni na moście). Kierowcy z radości trąbili. W ciągu pierwszych minut po otwarciu przeprawy przejechało przez nią kilkaset samochodów i motocykli.

W sobotę odbędzie się oficjalne otwarcie mostu oraz wybudowanego w ramach tej samej inwestycji ronda im. ks. Infułata Władysława Lesiaka. Wstęgę ma przecinać m.in. wicepremier Beata Szydło, wojewoda, marszałek województwa oraz prezydent miasta. Na uroczystość zaproszono również poprzedniego prezydenta Nowego Sącza Ryszarda Nowaka, za którego kadencji przygotowano i rozpoczęto budowę.
program oficjalnego otwarcia mostu heleńskiego 11 maja 2019

Zakres „przebudowy układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku w Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28” obejmował m.in. rozbiórkę oddanego do użytku w 1958 roku mostu na Dunajcu i budowę w jego miejsce nowego, dwuprzęsłowego obiektu z czterema pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy.

Skrzyżowanie ul. Legionów i ul. Bulwar Narwiku z ul. Tarnowską, ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Piotra Skargi przebudowano na rondo typu „średniego”. Na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i ul. Legionów z ul. Starowiejską i ul. Dunajcową powstało rondo „małe”.

Prace były finansowane w większości z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020.
Symboliczna inauguracja inwestycji realizowanej przez firmę Banimex (wygrała przetarg oferując 76,5 mln zł) nastąpiła 21 października 2017. Prace rozbiórkowe mostu im. Józefa Piłsudskiego (powszechnie nazywanego „heleńskim” od nazwy osiedla Helena na lewym brzegu Dunajca) rozpoczęły się jednak dopiero na początku maja 2018. Kilka tygodni później, pod koniec czerwca, zaczęto budować nową przeprawę.

Pierwotny termin zakończenia prac upłynął 31 grudnia 2018 roku. Mimo rozpoczęcia inwestycji z kilkumiesięcznym opóźnieniem (z powodu ślimaczących się prac przy przełożeniu sieci gazowej wykonywanych przez Polską Spółkę Gazownictwa) poprzednie władze miasta aż do wyborów samorządowych w październiku 2018 roku zapewniały, że most będzie gotowy w terminie. Czytaj o tym więcej: Most na Dunajcu pół roku później. Dyrektor MZD podaje się do dymisji

Szczegóły techniczne nowego mostu
(źródło: Urząd Miasta Nowego Sącza)
Długość każdego z dwóch przęseł (łuków) wynosi 165 m
Całkowita długość mostu wynosi 345,40 m
Most został posadowiony pośrednio na palach fundamentowych długości 7 m dla przyczółków (1 przyczółek od strony Zamku, 1 przyczółek od strony dzielnicy Helena) oraz 9 m dla filara środkowego
Konstrukcja mostu jest konstrukcją łukową z jazdą dołem z sieciowym układem wieszaków tzw. „Network Arch” (zastosowano wieszaki linowe wykonane z lin stalowych o 64 splotach) i z żelbetową płytą pomostu opartą na stalowym ruszcie
Zastosowanie konstrukcji „Network Arch” – siatkowego układu wieszaków – ma na celu zmniejszenie przekroju łuków, ich wysokości i szerokości, który to przekrój jest bardziej smukły i w związku z tym stapia się z otoczeniem. Dodatkowo zastosowany układ wieszaków umożliwił zmniejszenie ich średnicy i przełożyło się to na efekt „znikania wieszaków” w otoczeniu. Również dobór koloru konstrukcji łuków i wieszaków – jasny szary – miał na celu „zespolenie” się konstrukcji z otaczającym ją krajobrazem
Klasa obiektu mostowego: A – najwyższa według polskiej normy i klasa 150 – najwyższa według normy obciążenia natowskiego STANAG, czyli most przystosowany jest do przejazdu kolumny pojazdów wojskowych o tonażu 40 ton
Szerokości użytkowe mostu:
– jezdnia drogi głównej na moście – 4 pasy po 3,5 m
– jednokierunkowa ścieżka rowerowa z możliwością korzystania przez pieszych szerokości 2,50 m
– chodnik dla pieszych szerokości 1,50 m
Łączna szerokość mostu wynosi: 25,50 m
Do budowy mostu zużyto około 4955 ton stali (zarówno konstrukcyjnej jak i zbrojeniowej) i ok.6366 m3 betonu (na budowę 2 przyczółków, filara środkowego, płyty żelbetowej i kap chodnikowych).
(JO)